پاورپوینت حرفه ای را با ابزار حرفهای بسازید!

رنگ بندی در پاورپوینت
چه ترکیب رنگی برای ساخت پاورپوینت مناسبه و یا اینکه ترکیب رنگ دلخواه خودم رو برای پاورپوینت چجوری پیدا کنم؟
در این اینجا قراره به طور کامل به این سؤالات پاسخ بدیم و علاوه بر اون شما را با نحوه تغییر و تنظیم رنگ در پاورپوینت و چندین ترکیب رنگ RGB جذاب آشنا کنیم.
فهرست محتوای این مقاله
- RGB چیست؟
- آموزش تغییر رنگ پسزمینه پاورپوینت
- آموزش تغییر رنگ یک المان در پاورپوینت
- کدهای رنگی جذاب برای پاورپوینت
۱- RGB چیست؟ همه رنگها از ۳ نوع رنگ قرمز (Red) سبز (Green) و آبی (Blue) تشکیل شدهاند و با توجه به درصد بکار رفته از هر کدام، رنگی خاص پدید میآید.
۲- آموزش تغییر رنگ پسزمینه در پاورپوینت
- بر روی اسلاید راست کلیک کنید
- گزینه Format Background را انتخاب کنید
- از پنجره باز شده در سمت راست صفحه بر روی color کلیک کنید
سپس رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.
نکته: اگر کد RGB یک رنگ را دارید، پس از کلیک بر روی color بر روی more fill colors کلیک کنید و از قسمت Custom کد RGB دلخواه خود را وارد کنید.
نکته: اگر رنگ خاصی را پسند کردهاید و کد آن رنگ (RGB) را ندارید، پس از ورود به color بر روی گزینه Eyedropper کلیک کنید، و وقتی پوینتر موس به شکل مداد درآمد، آن را بر روی رنگ مورد نظر قرار دهید. در این حالت با تغییر ماوس برروی طیف رنگی، رنگ انتخابی برای شما فعال میشود.
۳- آموزش تغییر رنگ یک المان در پاورپوینت
برای تغییر رنگ یک المان (منظور از المان هر شکل، تصویر، آیکون و … میباشد) در پاورپوینت مراحل زیر را طی کنید:
- بر روی آن شکل کلیک کنید
- به سربرگ فرمت (Format) رفته
- Shape fill را انتخاب کرده
سپس رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.
۴- رنگبندیهای جذاب برای پاورپوینت
- زیبا باشد
- حاضرین را به ارائه جذب کند
- متناسب با موضوع پاورپوینت شما باشد
البته باید توجه داشت که رنگ بندی مورد استفاده حواس بیننده را پرت نکند. در واقع به نحوی نباشد که بیننده بجای توجه به محتوای ارائه به رنگ و ظاهر آن توجه کند. نکته دیگر در رنگبندی پاورپوینت که باید به آن توجه کنید تضاد رنگهاست. رنگهای متضاد جلوهی زیبایی به قالب پاورپوینت شما میبخشند. این موضوع به خصوص وقتی میخواهید دو مورد را با هم مقایسه کنید اهمیت پیدا میکند.
استفاده از پاورپوینت برای تهیه گزارش
- ارائه تجاری جهت معرفی محصول
- ارائه تجاری جهت معرفی خدمات
- اسلایدهای آموزشی برای کلاسهای درس یا کنفرانسها
- پرزنتیشن علمی برای ارائه پروژه و پایان نامه
- اسلایدهای شخصی یا خانوادگی
- ساخت نقشه ذهنی
- ارائه پروژههای کاری
- ارائه گزارش
- ارائه تقویمهای کاری یا آموزشی
ارائه گزارش یکی از کارهای مهمی است که میتوانید با استفاده از پاورپوینت انجام بدهید. میتوانید این کاربرد را با سایر ویژگیهای پاورپوینت تلفیق کنید تا در نهایت گزارش ایدهآلی برای ارائه داشته باشید. گزارش شما لازم نیست در قالب یک دفترچه چاپی تحویل داده شود بلکه میتوانید پس از تهیه پاورپوینت، آن را به صورت pdf در بیاورید و ارسال کنید. مزیت استفاده از پاورپوینت در گزارش نویسی این است که دیگر لازم نیست برای ارائه دادن یک فایل جداگانه تهیه کنید.
۱- استفاده از نمودار
به جای استفاده از جدولهای خستهکننده، میتوانید دادهها و آمار را با کمک نمودارهای پاورپوینت به تصویر بکشید. برای این کار…
- به زیرمنوی insert بروید.
- از قسمت illustrations گزینه charts را انتخاب کنید.
- نمودار مورد نظرتان را انتخاب کنید.
- دادهها را در نمودار وارد کنید.
در اینجا مهم است که نوع نمودار را با توجه به نوع دادههایتان انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ارائه گزارش درباره میزان فروش در طی یک سال گذشته، نمودار خطی گزینه مناسبی است؛ در حالی که برای مقایسه هزینه بخشهای مختلف سازمان باید از نمودار ستونی استفاده کنید
۴- استفاده از آیکونها
ارزش یک تصویر بیشتر از هزاران کلمه است! حتی موقع تهیه گزارش هم نباید این موضوع را از یاد ببرید. آیکونها تصاویر گرافیکی سادهای هستند که میتوانند به عنوان نماد برای نمایش دادن یک مفهوم به کار بروند. به عنوان مثال به جای استفاده از کلمه «فروش» در ارائه گزارش، از یک آیکون مرتبط به شکل سکه یا اسکناس استفاده کنید.
آیکونهای از پیش آماده خود پاورپوینت از مسیر زیر در دسترس شما هستند:
Insert
Illustrations
Icons
راهکار ساخت پاورپوینت حرفه ای
در واقع ایدهای که ما در این مطلب قصد بیان آن را داریم، استفاده از المانهای آمادهی هر اسلاید است. چون اکثر ما دوست داریم که چرخ را از اول اختراع کنیم مثلا یک پاورپوینت بسیار حرفهای را در اینترنت مشاهده میکنیم و چندین ساعت یا حتی چندین روز را صرف طراحی آن پاورپوینت میکنیم ولی سایتهای بسیار زیادی هستند که قالبهای بسیار حرفهای را در اختیار کاربرانشان قرار میدهند و کاربران فقط باید متن خود را در قسمتهای مشخص شده بگذارند.
قالب پاورپوینت چیست و چه مزیتهایی دارد؟
قالب پاورپوینت که با نام تم پاورپوینت و همچنین تمپلیت پاورپوینت نیز بکار میرود، پاورپوینتهای آمادهای است که با توجه به موضوعات مختلف و در رنگها و طرحهای گوناگون، طراحی میشود و کافی است که کاربران متن خود را در آن قرار دهند.
مزیت استفاده از قالب پاورپوینت
مزیت استفاده از قالب پاورپوینت این است که کاربران دیگر نیاز ندارند که وقت زیادی را برای طراحی پاورپوینت قرار دهند و فقط کافی است که متن خود را در درون قالب بگذارند. همچنین بعضی از این تمپلیتها انیمیشن و ترنزیشن نیز دارند و کار کردن با آنها بسیار آسان است.
در واقع برای ساخت یک پاورپوینت حرفهای شما کافی است اول به یکی از سایتها بروید و از بین قالبهای آن، یکی را انتخاب کنید و بعد از آن پاورپوینت مورد نظر خود را دانلود کنید. اما از چه سایتی تم پاورپوینت حرفهای دانلود کنیم؟
برای دانلود تم و تمپلیت حرفهای کافی از بین صدها تم پاورپوینت، قالب مد نظر خود را انتخاب کنید.
پاورپوینت حرفه ای را با ابزار حرفهای بسازید!
ضبط توضیحات صوتی در پاورپوینت
شما ممکن است فکر کنید از برنامه مایکروسافت پاورپوینت به عنوان برنامهای برای صحبت کردن با مخاطب استفاده میشود. اما اگر مخاطب در همان اتاق شما قرار نگیرد چه کار باید کرد؟
به همین دلیل است که افزودن و ضبط صدا در پاورپوینت بسیار مفید است. شما می توانید صدای خود را درست در داخل پاورپوینت ضبط کنید و آن را پخش کنید در حالی که بیننده مشغول تماشای اسلاید است. از همه مهمتر، صدا همگام سازی شده با زمانبندیهای اسلاید ها است.
چگونه صدا را در پاورپوینت ضبط کنیم ؟
نکات مورد توجه در مورد نحوه ضبط صدا در پاورپوینت به صورت زیر است:
۱- به عنوان یک ارائه دهنده، همیشه یک طرح کلی یا متن برای ضبط آماده کنید. از بخش speaker notes در پاورپوینت یا print your notes استفاده کنید تا صدای خود را در مسیر نگه دارید.
۲- یک میکروفون ارزان قیمت را به عنوان یک ارتقاء دهنده بزرگ برای میکروفون داخلی لپ تاپ خود خریداری کنید.
۳- همچنین همیشه، برای حذف سر و صدای پس زمینه در صورت امکان فن ها، دستگاه ها را خاموش کنید و درب را برای جلوگیری از حواس پرتی ها ببندید.
مرحله اول: میکروفن خود را تنظیم کنید
قبل از اینکه شما شروع به ضبط صدا در پاورپوینت کنید، مطمئن شوید که میکروفون شما وصل شده و آماده ضبط است. این که شما در Windows یا macOS باشید، در هر صورت توانایی دسترسی به تنظیمات دستگاههای صوتی و تنظیم میکروفون پیش فرض خود را خواهید داشت.
توجه داشته باشید که شما نمیتوانید دستگاه را برای ضبط یا تنظیم میزان صدا برای میکروفون را در داخل پاورپوینت تغییر دهید، پس قبل از ورود به پاورپوینت، آن را برای ضبط تنظیم و آماده کنید.
مرحله دوم: ضبط فشرده در پاورپوینت
ابتدا برای ضبط در پاور پوینت به نوار ابزار موجود در پاورپوینت بروید و تب Slide Show انتخاب کنید. با کلیک بر روی تب Slide Show لیستی از گزینهها برای ایجاد تغییر قابل دسترسی است.
اطمینان حاصل کنید که برای ضبط صدا در پاورپوینت شما در اولین اسلاید، زمان بندی برای کل اسلایدها اعمال کرده باشید. حال بر روی گزینه Record Slide Show کلیک کنید. با کلیک بر روی آن دو گزینه برای تنظیم کردن نشان داده میشود:
۱- Slide and animation timings: اگر میخواهید زمان بندیهای اسلایدهای خود را تنظیم کنید این گزینه را انتخاب نکنید. اساساً این گزینه به شما اجازه میدهد تا روایت خود را با اسلایدها همگام سازی کنید پس بهتر است این گزینه را ترک کنید.
۲- Narrations, ink, and laser pointer: این گزینه به شما اجازه میدهد تا آهنگهای صوتی ضبط شده را چک کنید، حتی اگر از جوهر یا اشارهگر برای اضافه کردن به تصاویر استفاده نکنید.
قبل ازشروع ضبط صدا، مطمئن شوید که کاملاً آماده هستید. به محض این که بر روی Start Recording آن کلیک میکنید، پاورپوینت شروع به ضبط صفحه و صوت شما میکند.
مرحله سوم: روایت خود را ضبط کنید
در این مرحله میتوانید روایت یا متن مورد نظر خود را ضبط کنید. هنگامی که شما Start Recording کلیک میکنید یک پنجره سفید بزرگ و کامل برای شما نمایش داده میشود و همزمان شروع به ضبط صدا از میکروفون شما می کند.
در گوشه بالا سمت چپ پنجره، یک پنجره ضبط کوچک با یک شمارنده زمان اجرا و سایر گزینههای دیگر خواهید دید. از آن میتوانید برای اندازه مدت طول ارائه خود استفاده کنید. شما می توانید از کلیدهای جهت دار روی صفحه کلید خود را برای تغییر بین اسلایدها در حین ضبط استفاده کنید. از فلش راست برای پرش به اسلاید بعدی یا فلش سمت چپ برای حرکت به اسلاید قبلی در پاورپوینت استفاده کنید.
اساساً، پاورپوینت ضبط دقیقا همان چیزی است روی صفحه نمایش شما به همراه صدا ضبط شده شما هنگامی که با میکروفون صحبت میکنید. برای خاتمه دادن ضبط صدا، هنگامی که کارتان به پایان رسید، روی دکمه X در گوشه سمت راست بالای پنجره ضبط کلیک کنید.
توجه کنید اگر شما یک مانیتور دوگانه دارید و می توانید از Presenter View استفاده کنید که یک پیش نمایش از اسلاید بعدی شما به همراه یادداشتهای سخنرانی را در یک صفحه دوم قرار میدهد. برای استفاده از Presenter View به تب Slide Show بروید و گزینه Use Presenter View را فعال کنید.
مرحله چهارم: استفاده از حاشیه نویسی (اختیاری)
هنگامی که شما ارائه خود را در پاورپوینت ضبط میکنید، میتوانید حاشیه نویسی را به پاورپوینت خود اضافه کنید. برای این کار شما میتوانید از یک قلم دیجیتال، برجسته یا اشارهگر لیزری برای اضافه کردن نشانهها استفاده کنید.
برای استفاده از حاشیه نویسی، مکاننما خود را در گوشه پایین سمت چپ نمایش در حین ضبط ارائه حرکت دهید. ابزار اضافی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. برای یک حاشیه نویسی، روی نماد سوم سمت چپ کلیک کنید تا از یکی از ابزارها انتخاب شود.
پس از انتخاب یک ابزار، شما میتوانید طرحی را بر روی اسلاید خود بکشید تا حاشیه نویسی را اضافه کنید. توجه داشته باشید که با این کار اسلاید اصلی را تغییر نمیدهد، اما آن را به نسخه ثبت شده ارائه شما اضافه میکند. مخاطبان این حاشیه نویسی را در هنگام تماشای نسخه ضبط شده ارائه شما مشاهده میکنند.
مرحله پنجم: بازنشانی زمان بندی ارائه به عنوان مورد نیاز
در نظر میگیریم که شما صوتی کامل و موفق داشتید، اما زمانبندی تغییرات اسلاید شما کمی کم شده است. این هیچ مشکلی نیست شما میتوانید به راحتی روند تنظیم زمانبندی اسلاید خود را مجدداً راه اندازی کنید.
برای انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که شما در تب Slide Show قرار دارید حال بر روی گزینه Repearse Timings کلیک کنید. ارائه شما به حالت تمام صفحه می رود و شما میتوانید از کلیدهای arrow برای تغییرات اسلایدها و برای تنظیم زمانبندیهای جدید استفاده کنید.
چگونه فایل صوتی ضبط شده خود را به هر اسلاید اضافه کنید؟
برای انجام این کار روی تب Insert در نوار ابزار پاورپوینت کلیک کنید. در سمت راست نوار، گزینه Audio را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. پیش از انتخاب این گزینه، مطمئن شوید که تنظیمات میکروفون را سیستم خود انجام داده اید.
در اینجا یک منوی کشویی برای شما ظاهر می شود که میتوانید کلیپهای صوتی را که در برنامه های دیگر ثبت کرده اید با استفاده از گزینه Audio On My PC اضافه کنید و یا با کلیک روی Audio Record فایل صوتی خود را درون پاورپوینت ضبط کنید.
اگر گزینه Record Audio را انتخاب کنید، یک پنجره جدید را مشاهده خواهید کرد که در آن میتوانید دکمه قرمز را برای ضبط صدا در پاورپوینت فشار دهید و آن را به صورت مستقیم در اسلاید خود قرار دهید.
مراحل زیر را برای ضبط توضیحات در پاورپوینت را انجام دهید:
مرحله ۱: ابتدا یک میکروفون به سیستم خود اضافه کنید.
مرحله ۲: مایکروسافت پاورپوینت خود را باز و بر روی تب Slide Show کلیک کنید.
مرحله ۳: به قسمت Set up بروید و بر روی گزینه Record Narration کلیک کنید.
مرحله ۴: با کلیک بر روی گزینه Record Narration کادر محاورهای زیر برای شما باز میشود.
مرحله ۵: در این مرحله میتوانید تنظیمات میکروفون خود را انجام دهید. برای انجام این کار بر روی Set Microphone Level در کادر Record Narration کلیک کنید تا کادر محاورهای Microphone Check برای شما باز شود. شما با استفاده از اهرم لغزنده موجود در کادر میتوانید صدای میکروفون خود را تنظیم کنید. سپس بر روی Ok کلیک کنید تا تغییرات ثبت شود.
مرحله ۶: با کلیک بر روی Ok کادر زیر برای شما باز میشود.
اگر بر روی گزینه Save کلیک کنید تغییرات زمانبندی اعمال میشود در غیر این صورت اگر گزینه Don’t Save را انتخاب کنید بدون زمانبندی جدید ثبت میشود.
فهرست مطالب اموزشی پاورپوینت
- روش انتخاب مجموعه تم رنگ (theme)
- روش استفاده از ابزار Document Inspector
- روش ویرایش گزینه تصحیح (proofing options)
- مدیریت روش افزودن گرافیک SmartArt
- شناسایی بخشهای مختلف نمودار ها (chart)
- روش افزودن جدول (table) در پاور پوینت
- نمایش فایل صوتی (Audio) در پاور پوینت
- ویرایش و قالب بندی (formatting) ویدئو
- مدیریت Animating متن و اشیاء در پاور پوینت
- روش ترازبندی مرتب سازی و گروه بندی در پاورپوینت
- طراحی شکل ها Shapes در پاور پوینت
- روش های ویرایش images اسلایدها در پاورپوینت
- روش افزودن یک تصویر آنلاین (online picture)
- روش دندانه دار کردنformatting text
- روش ویرایش سبک گلوله ها (bullet style)
- ویژگی ارائه Slide در پاور پوینت چیست؟
- ویژگی findوطرح بندی چاپ در پاور پوینت
- مدیریت Slides در نرم افزار پاور پوینت
- کاربرد تم ها themes در پاور پوینت چیست؟
- قالب بندی و هم ترازی متن ها در پاور پوینت
- اسلایدها slide layouts در پاور پوینت
- Link و تقویم دار کردن اسلایدهای پاورپوینت
- ایجاد اسلاید جدید در مایکروسافت پاورپوینت
- پاورپوینت حرفه ای را با ابزار حرفهای بسازید!
جهت مشاهده دوره های آموزشی بر روی این لینک کلیک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.