طراحی ابزار دیدن و خلق اثر هنری
آیا همه چیز را می بینیم؟ چشم انسان در لحظة کوتاهی از زمان میلیون ها شعاع نوری را از پدیده های متنوع و مختلف در محیط پیرامونی دریافت می کند ولی آیا انسان همة آنچه را که برای او قابل رؤیت است می بیند؟
1ـ پیراهن یا مانتو شما چند دکمه دارد؟
2ـ در کفش ورزشی شما چند قلب یا سوراخ برای بند کفش پیشبینی شده است و فاصله تقریبی آنها چقدر است؟
3ـ از خانه تا کلاس درس هر روز چند پله را طی می کنید؟
4ـ نسبت ارتفاع چراغ راهنمایی و رانندگی به پایۀ آن چقدر است؟
5ـ هر کدام از موارد فوق دارای چه مشخصات و جزئیات دیگری است؟
مشاهده می کنید که پاسخ دقیق به سؤالات فوق عموما مشکل است درحالی که هر کدام از آنها را بارها و بارها دیده ایم. چرا جزئیات این تصاویر آشنا را ندیده ایم. همه نگاه می کنند ولی همه نمی بینند و خیلی از آنها هم، فقط ابعاد ظاهری مسائل را میبینند. ساختمان حقیقی اجسام را نمی توان با یک نگاه گذرا تشخیص داد.
پژوهشهای علمی اثبات کرده اند که واقعیت طبیعت، پوسته ظاهری آن نیست. داوینچی و میکل آنژ از اولین هنرمندانی بوده اند که برای دستیابی به واقعیت طبیعت اجزای آن را شکافتند، ویژگی های آن را با طراحی ثبت کردند تا بهتر بشناسند.
به همین دلیل هنرمند به عنوان خلیفه الهی باید سعی کند به جای نسخه برداری صرف از ظاهر پدیده های خلقت، پدیده ای به موازات آفرینش طبیعت بیافریند.
چشم هنرمند شاهراه برخورد عمیق با همه واقعیات است. تقویت چشم فقط از راه ورزش دائمی نگاه کردن، فکرکردن و تحلیل کردن صورت می گیرد. تحلیلی که ممکن است با ترسیمات تحلیلی همراه باشد.
انواع طراحی
واژة طراحی در هنرهای مختلف به معانی متفاوتی به کار رفته است، که در تمامی آنها استفاده از زبان ترسیم مشترک است. زمانی که در کودکی از سر تفنن بر روی برف تازه، شیشه بخار زده یا ماسه های ساحل طرح یا نقشی ایجاد می کنیم در واقع به نوعی طراحی می کنیم.
زمانی که برای بیان اندیشه یا ایده ای مفهوم آن را در قالب ترسیمات سریع و ساده بیان می کنیم، طراحی می کنیم. زمانی که جهت افزایش مهارت، سرمشق زیبا و اصیلی را باز ترسیم و تکرار می کنیم، طراحی می کنیم و یا زمانی که با مراحل هدفمند مرحله به مرحله و دقیق قصد تولید و ارائه طرح یک محصول ابتکاری و جدید را داریم طراحی می کنیم.
در جهان امروز طراحی به دو معنا به کار می رود:
الف) به معناي طراحي كردن چيزي(Design)
به طراحی دقیق و مرحله به مرحله یک فرآورده معمولا کاربردی، مانند طراحی داخلی یک اتاق، طراحی صحنة یک فیلم و یا طراحی یک محصول و یا صنایع دستی و يا طراحي يك آرم است. که شامل طراحی دست آزاد نیز در هنرهای كاربردی با شناخت وضع موجود، تعيين اهداف، تهية طرحهاي اوليه، ارزيابي و انتخاب و توسعه و تكميل طرح همراه است.
ب) به معناي طراحي دست آزاد از چيزي(Drowing)
که به معنای طراحی دست آزاد از یک پدیده یا ارائه ساده یک ایده در قالب خطوط ساده است. که به انواع مختلف تقسیم پذیر است .
اسکیس یا یادداشت های تصویری:
نوعی طراحی سریع است که ادراک یا احساس لحظه ای و موضوع اصلی طرح را بیان میکند و معمولا فاقد جزئیات است، بعضی از اسکیس ها جنبة مقدماتی دارند و برای خلق اثر هنری یا طرح محصول از آن استفاده می شود.
اتود، پیش طرح و تمرینهای طراحی:
تهیة یک طرح زیبا، اصیل، با معنی و اثر بخش در هنرهای تجسمی یا کاربردی مستلزم مطالعه، تفکر و تهیه طرح های اولیه یا پیش طرح است. اتود یا پیش طرح نسبت به اسکیس زمان بیشتری لازم دارد.
طرح نهایی:
طرح کاملی است که پس از تهیه طرح های اولیه و انتخاب بهترین گزینه آماده می شود. شامل مجموعة مشخصات اصلی و جزئیات و ویژگیها مهم طرح است.
درست است که در طراحی آثار هنری در رشته های مختلف ممکن است فرایندهای متفاوتی طی شود و با توسعه علوم و فناوری و تغییر دیدگاههای هنرمندان نسبت به پدیده های جهان فضاها، مفاهیم و ابزارهای جدیدی در فرایند طراحی وارد می شوند اما ، در همه آنها طراحی دست آزاد به استفاده از ابزارهای ساده، مانند مداد،کاغذ و انواع قلم ها به عنوان عنصر پایه و مشترک همة هنرها است.
تقویت حساسیت بصری
با اینکه انسان ها بیش از حواس دیگر به حس بینایی وابسته هستند اما بسیاری چیزها را نمی بینند و یا مثل هم نمی بینند. انسان هاي دقيق تر نگاهي جست و جوگرايانه داشته و با تفكر و مقايسه اشيای پيرامون خود را مي بينند.
طراحان با توجه به رسالت حرفه ای و اجتماعی که دارند براي ديدن بهتر به طراحي مي پردازند كه به ارتباط همزمان و هماهنگ چشم، مغز و دست نياز دارد.
چشم انسان داده هاي حسي را دريافت مي كند اين داده هاي تصويري در ذهن از نظر تناسبات و نظم يا بينظمي درك مي شوند و آنگاه دست طراح به وسيله ابزارهاي طراحي تصاوير ذهني را به تصاوير عيني به صورت طرح و ترسيم و نقش ارائه مي دهد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.