آشنایی با نحوه کار کردن دستگاه چندکاره و مراحل تعمیرات(repair steps)
مقدمه:
همانطور که از نام این دستگاه مشخص است می توان چندین کار مختلف را با آن انجام داد و کافی است که ابزار های مختلف آنرا تغییر داد تا بتوان از کارکردهای گوناگون آن مانند رنده، همزن، سبزی خردکن و مخلوط کن استفاده نمود. این دستگاه هم بصورت لحظه ای و هم بصورت دائم کار می کند. با فشرده شدن دکمه وسط، دستگاه بصورت لحظه ای کار می کند و با چرخاندن حلقه کنترل سرعت اطراف دکمه ی وسط، دستگاه بصورت دائم و با سرعت تنظیم شده شروع به کار می کند.
نکات ایمنی
1 -قبل از تمیز کردن یا تعمیرات دستگاه حتما دوشاخه برق را از پریز جدا کنید.
2 -هرگز محفظه موتور را زیر شیر آب یا داخل آب قرار ندهید.
3 -چندکاره را از دسترس کودکان دور نگهدارید.
4 -دقت کنید که هنگام کار کردن با تیغه برنده و صفحه رنده، به دستان شما آسیبی نرسد.
5 -قبل از بازکردن در دستگاه، از توقف کامل قسمت گردنده آن مطمئن شوید.
6 -قبل از استفاده از تیغه، غلاف محافظ مربوط به آن را جدا کنید و پس از استفاده از این دستگاه، غلاف محافظ تیغه را مجدداًً بر روی آن قرار داده و محکم کنید.
7 -هرگز از انگشتان خود جهت هدایت مواد غذایی به داخل کانال مربوطه استفاده نکنید.
8 -همیشه پس از اتمام کار، دوشاخه برق دستگاه را از پریز بیرون بکشید.
9 -هرگاه به دوشاخه یا سیم رابط برق آسیبی وارد شد، حتماً آن را تعویض کنید.
10 -توجه داشته باشید که حداکثر ظرفیت دستگاه جهت مخلوط کردن مایعات 750 سی سی بوده و نباید بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد.
11 -چنانچه دستگاه در حین کارکردن بطور ناگهانی خاموش گردد باید مراحل زیر را انجام دهید:
الف) دوشاخه برق دستگاه را از پریز جدا کنید.
ب) علامت نشانه حلقه کنترل سرعت را روی علامت قرار دهید. M/O
ج) دستگاه را برای مدت یک ساعت رها کرده تا کاملاً خنک شده و سپس آن را روشن کنید.
د)چنانچه دستگاه بصورت پی در پی خاموش میشود، باید آن را با رعایت نکات فوق و احتیاط لازم مطابق دستورات کار عملی شماره 2 باز کرده و بی متال حرارتی را تعویض نمایید.
انواع چند کاره :
دستگاه چند کاره می تواند آبمیوه گیری، مخلوط کن و آسیاب برقی باشد. این دستگاه دارای محافظ قطع کننده ی موتور، کلید دو دور، کلید پالس با سیستم شستشوی توری در حین کار، قوری تمام استیل ضد زنگ با آسیاب شیشه ای و پارچ شیشه ای می باشد.
این دستگاه می تواند بدون روغن کار کند و مجهز به کلید ترموستات می باشد و بوی غذا را نیز پخش نمی کند. همچنین علاوه بر سرخ کردن، می تواند مواد غذایی را به طور اتوماتیک وارونه کرده و به جای بخار پز هم بکار رود. انواع این دستگاه چندکاره با موتور ثابت پایین متداول است.
شکل 1-2 یک دستگاه چندکاره موتور از بالا را نشان می دهد.
در شکل های 2-2اجزای داخلی و 3-2و4-2 و الکتروموتور این دستگاه نشان داده شده است.
آشنایی با نحوه کار کردن چندکاره (در کار عملی از این نوع چندکاره استفاده شده است):
این دستگاه با تغییر ابزار های مختلف می تواند چهار کارکرد کامل را داشته باشد. شکل5-2
رنده همزن سبزی خردکن مخلوط کن دکمه کارکرد لحظه ای دستگاه در وسط و حلقه کنترل سرعت در اطراف آن قرار دارد که با طرز کار آن آشنا می شوید.
طبق شکل6-2 هرگاه شاخک حلقه ی کنترل سرعت روی این علامت قرار گرفته باشد، دکمه قفل کننده به داخل دستگاه رفته و محفظه بالا را می توان از جای خود خارج کرد. این محفظه محل قرار گرفتن الکتروموتور وگیربکس اصلی می باشد.
مطابق شکل7-2 شاخک حلقه ی کنترل سرعت را روی قرار دهید. در این حالت با فشار دادن روی M/O علامت دکمه وسط، موتور بصورت لحظه ای کار می کند و با برداشتن دست نیز متوقف می شود.
مطابق شکل8-2 شاخص حلقه کنترل سرعت می تواند روی یکی از شماره های 1 تا 5 قرار گیرد و سرعت دستگاه نیز
در شکل 8-2 سرعت دستگاه متناسب با آن شماره تنظیم شود. روی شماره 3 تنظیم شده است.
کارکرد اول: طریقه رنده کردن و تولید چیپس با دیسک دو طرفه
مطابق شکل 9-2 ابتدا کوپلینگ و دیسک دو طرفه را روی هم قرار دهید. البته می توانید به صورت دیگری نیز عمل کنید.
یعنی ابتدا کوپلینگ را داخل کاسه و در جای خود قرار داده و سپس دیسک دو طرفه را روی کوپلینگ قرار دهید.
مانند شکل 10-2 پس از قراردادن دیسک دوطرفه روی کوپلینگ، این مجموعه را در محل مخصوص داخل کاسه اصلی قرار دهید.
مطابق شکل 11 پس از قرار گرفتن مجموعه دیسک و کوپلینگ در داخل کاسه اصلی، محفظه حاوی الکتروموتور با گیربکس اصلی را روی کاسه اصلی دهید. البته می توانید این دیسک را در دوحالت پشت و رو مورد استفاده قرار دهید که در هر حالت کارآیی آن متفاوت می باشد.
طبق شکل 12-2 محفظه حاوی الکتروموتور با گیربکس اصلی را در جای خود قرار دهید و حلقه کنترل سرعت را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا ضامن قفل کننده بطرف بیرون آمده و دستگاه قفل شود.
مطابق شکل13-2 حلقه کنترل سرعت را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا دستگاه روشن شود. سرعت شماره 4 یا 5 برای چیپس کردن و سرعت 5 برای رنده کردن بکار برده میشود.
مانند شکل14-2 فشار دهنده مواد غذایی را در داخل کانال ورودی میوه قرار دهید.
مطابق شکل15-2 فشار دهنده مواد غذایی را روی میوه جات قرار داده و به آرامی و بصورت یکنواخت فشار دهید.
کارکرد دوم: طریقه کارکردن با تیغه برنده برای سبزی خردکن
شکل 16-2 تیغه استیل مربوط به سبزی خردکن را نشان می دهد که دارای لبه ی بسیار تیزی می باشد و فقط باید قبل استفاده از دستگاه، غلاف محافظ آن را جدا کرد. همیشه برای جا به جایی تیغه ی بدون غلاف، از قسمت دسته پلاستیکی استفاده کنید.
در شکل 17-2 یک تیغه استیل را مشاهده می کنید که از داخل غلاف محافظ خارج شده است. می توان از روی جهت قوس تیغه جهت گردش موتور و تیغه را مشخص کرد که در این دستگاه باید راستگرد باشد.
مطابق شکل 18-2 ابتدا کوپلینگ و تیغه را روی یکدیگر قرار دهید. همچنین می توانید کوپلینگ را داخل کاسه قرار دهید و سپس تیغه را روی آن قرار دهید.
مطابق شکل19-2 وپلینگ و تیغه را به آرامی در محل مخصوص خود در کاسه اصلی قرار دهید.
مطابق شکل 20-2 محفظه حاوی الکتروموتور با گیربکس اصلی را به آرامی و با دقت روی کاسه اصلی قرار دهید تا نوک کوپلینگ وارد سوراخ شش شیار کف محفظه الکتروموتور و گیربکس شود.
مطابق شکل 21-2 پس از درگیر شدن محفظه ی حاوی الکتروموتور و گیربکس با کاسه اصلی و قرار گرفتن ضامن قفل کننده در جای خود، حلقه کنترل سرعت را در جهت حرکت قرار O/M عقربه های ساعت بچرخانید تا شاخک در مقابل گرفته و در دستگاه قفل شود. در این حالت می توانید با فشار دکمه وسط، دستگاه را به صورت لحظه ای روشن کنید و یا با انتخاب سرعت مناسب، از دستگاه به طور دائمی استفاده کنید.
کارکرد سوم: طریقه هم زدن مواد غذایی
مطابق شکل 22-2 چرخ دنده انتهایی پره های همزن را درگیربکس اضافی قرار دهید.
طبق شکل 23-2 پس از قرار دادن پره های همزن در گیربکس اضافی آن را محکم کنید. از این ابزار برای هم زدن زرده تخم مرغ و سر شیر یا ساخت دوغ استفاده میشود.
مطابق شکل24 -2 کوپلینگ و لوله محافظ آن را در گیربکس اضافی قرار داده و این مجموعه را در داخل کاسه اصلی قرار دهید.
مانند شکل 25-2 محفظه الکتروموتور و گیربکس اصلی را طوری روی گیربکس اضافی قرار دهید که چرخ دنده نوک کوپلینگ که از گیربکس اضافی خارج شده در سوراخ شش شیار وسط محفظه حاوی موتور و گیربکس اصلی قرار گیرد.
مطابق شکل 26- 2 محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس اصلی را روی کاسه اصلی قرار دهید به گونه ای که ضامن قفل کننده در مقابل سوراخ کاسه اصلی قرار گیرد.
مطابق شکل27-2 پس از قرار گرفتن کامل محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس اصلی در روی کاسه اصلی، ضامن قفل کننده در داخل سوراخ بدنه قرار می گیرد. در این حالت حلقه کنترل سرعت را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید قرار گرفته و در دستگاه قفل شود.
O/M تا شاخص آن مقابل کارکرد چهارم: طریقه ورز دادن خمیر مخلوط کن
مطابق شکل28-2 چرخ دنده انتهایی ابزار ورز دهنده خمیر را در گیربکس اضافی قرار دهید.
در شکل29-2 برای ورز دادن خمیر را مشاهده می کنید که پس از قرار دادن ورز دهنده خمیر در داخل گیربکس اضافی، آن را محکم کنید.
مطابق شکل 30-2 لوله محافظ کوپلینگ را روی کوپلینگ قرار داده و این مجموعه کامل را در داخل کاسه اصلی قرار دهید.
مانند شکل31-2 پس از قرار دادن مجموعه در داخل کاسه اصلی، محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس اصلی را طوری روی گیربکس اضافی قرار دهید که چرخ دنده ی روی گیربکس اضافی در سوراخ شش شیار وسط محفظه ی حاوی الکتروموتور و گیربکس اصلی قرار گیرد.
مطابق شکل 32-2 پس از قرار گرفتن محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس اصلی روی کاسه ی اصلی، دقت کنید که ضامن قفل کننده دقیقا مقابل سوراخ کاسه ی اصلی قرار گرفته باشد و آنگاه حلقه ی کنترل سرعت را در جهت حرکت قرار گیرد O/M عقربه های ساعت بچرخانید تا شاخص مقابل تا در دستگاه قفل شود.برای انتخاب سرعت در کارکردهای سوم و چهارم همیشه از سرعت 2 یا 3 شروع کرده و سپس می توانید سرعت را به 4 یا 5 افزایش دهید.
کار عملی شماره 1 : تعمیر گیربکس رابط
در شکل33-2 نوعی گیربکس را مشاهده می کنید که سرعت موتور را به وسیله چرخ دنده های متعددی که در خود دارد کم کرده و قدرت آن را افزایش می دهد. ابتدا با یک پیچ گوشتی مناسب ضامن قفل کننده ی آن را باز کنید.
مطابق شکل 34-2 پس از آزاد شدن ضامن، قاب گیربکس را از دو طرف گرفته و از هم جدا کنید.
در شکل 35-2 با باز شدن قاب گیربکس، چرخ دنده های تغییر سرعت به خوبی دیده می شوند. خراب بودن گیربکس ممکن است در اثر شکستن دنده ها یا سائیدگی و خرابی محل قرار گرفتن شفت باشد و تعویض آن به راحتی امکان پذیر می باشد.
شکل 36-2 گیربکس مربوط به هم زدن تخم مرغ و خمیر را نشان می دهد که به آسانی باز شده و از هم جدا می گردد تا بتوان قسمتهای داخلی آن را کاملاً شسته و تمیز کرد.
در شکل 37-2 چرخ دنده شماره 1 دارای دو ردیف دنده می باشد که روی یکدیگر قرار دارند و چرخ دنده ورز دهنده خمیر با چرخ دنده زیر که کوچک تر از دنده بالایی می باشد درگیر است. چون نیرو از چرخ دنده کوچک به چرخ دنده بزرگ وارد م یشود، پس سرعت کم شده و در نتیجه قدرت بالا می رود و بهتر می تواند خمیر را ورز دهد.
در شکل 38-2 چرخ دنده هم زن با چرخ دنده بالایی شماره 1 درگیر شده و همان سرعت چرخ دنده شماره 1 را به چرخ دنده همزن منتقل می کند زیرا تعداد دنده های این دو چرخ دنده با هم برابر هستند.
کار عملی شماره 2 طریقه باز و بسته کردن محفظه ی حاوی الکتروموتور و گیربکس چند کاره:
مطابق شکل 39-2 ابتدا به وسیله یک پیچ گوشتی کوچک، درپوش های محافظ مربوط به پیچ های کف و روی دسته را از روی پیچ ها بردارید.
طبق شکل40-2 به وسیله یک پیچ گوشتی چهارسو، پیچ روی دسته را باز کنید.
مانند شکل 41-2 چ های کف محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس را به وسیله یک پیچ گوشتی چهارسو باز کنید.
مطابق شکل 42-2 رابط پلاستیکی منتقل کننده ی نیرو از چرخ دنده گیربکس اصلی به چرخ دنده سرکوپلینگ را از جای خود بردارید.
در شکل 43-2 پس از خارج شدن رابط پلاستیکی منتقل کننده ی نیرو، طرف دیگر آن نیز نشان داده شده است.
طبق شکل44-2 با خارج کردن رابط پلاستیکی، می توان کف محفظه حاوی الکتروموتور و گیربکس را به راحتی جدا کرد.
مطابق شکل 45-2 کف محفظه حاوی الکتروموتور را بردارید. در این حالت تمام قسمت های مختلف داخل دستگاه قابل دسترسی می باشند.
در شکل46 -2 طرف دیگر کف پلاستیکی دستگاه را مشاهده می کنید. در این حالت الکتروموتور،گیربکس، بازوها و ضامن قفل کننده دستگاه به خوبی دیده می شوند.
مطابق شکل 47-2 مجموعه موتور و گیربکس در سه نقطه به وسیله سه لاستیک لرزه گیر با بدنه تماس دارد. ابتدا لرزه گیر سمت راست را به طرف بالا بکشید تا آزاد شود.
مانند شکل48-2 لرزه گیر سمت چپ را نیز به طرف بالا بکشید تا از روی میله پلاستیکی بیرون بیاید.
طبق شکل 49-2 پس از بیرون آوردن دو لرزه گیر جلو، قسمت انتهایی موتور و لرزه گیر با هم آزاد میشوند. در این حالت موتور و گیربکس را از جای خود خارج کنید.
مطابق شکل 50-2 پس از خارج کردن موتور از جایگاه مربوطه، قسمت پشت برد سرعت و نمد مخصوص که بین لبه ی برد و بدنه قرار گرفته دیده می شوند.
مطابق شکل 51-2 پس از آزاد شدن خارهای پلاستیکی، برد آزاد شده ی آن از جای خود بردارید تا از بدنه جدا شود.
در شکل 52-2 پس از برداشتن برد سرعت، طرف دیگر آن نیز به خوبی دیده م یشود که در این حالت عیب یابی برد به راحتی صورت می گیرد.
شکل 53-2 نوع دیگری از بست رفع کشش را نشان می دهد و وجود این بست باعث می شود که اگر سیم رابط تحت کشش قرار گیرد، هیچ آسیبی به اتصالات وارد نشود.
مطابق شکل 54-2 پس از آزاد کردن سیم رابط از شیارهای بست رفع کشش، آن را از بدنه جدا کرده و سپس برد را نیز جدا کنید.
در شکل 55-2 پس از برداشتن برد سرعت، بازوهای قفل کننده محفظه موتور به کاسه اصلی و اهرم سرعت لحظه ای به خوبی دیده می شوند.
مطابق شکل56-2 لاستیک لرزه گیر مربوط به بازوی سمت راست را از جای خود خارج کنید.
در شکل57-2 طرف دیگر لاستیک لرزه گیر را نیز مشاهده می کنید. در این حالت شیار روی لاستیک لرزه گیر به خوبی دیده می شود و باعث م یشود که بازوها در آن ثابت و محکم قرار گیرند.
شکل 58-2 طریقه ی خارج کردن لاستیک مخصوص لرزه گیر انتهای موتور را نشان می دهد.
مطابق شکل 59-2 مد را از شیار بین برد و بدنه بیرون آورید که نوعی عایق صوتی و حرارتی می باشد و برای جلوگیری از پخش شدن صدا و حرارت احتمالی بکار می رود. در این حالت خارهای نگهدارنده برد سرعت نیز به خوبی دیده می شوند.
مطابق شکل 60-2 به وسیله یک پیچ گوشتی دوسو، خارهای پلاستیکی را آزاد کنید تا برد آزاد شود.
مطابق شکل 61-2 لاستیک های لرزه گیر انتهای موتور و بازوی سمت چپ را از جای خود خارج کنید.
در شکل 62-2 بی متال حرارتی دستگاه را مشاهده می کنید که در صورت کار زیاد یا گرم کردن بیش از حد سیم پیچی موتور، عمل کرده و دستگاه را به طور اتوماتیک قطع می کند.
برای دسترسی به بی متال ابتدا بست کمربندی آن را به وسیله یک پیچ گوشتی کوچک باز کنید.
مطابق شکل 63-2 پس از باز شدن کمربندی روی بی متال حرارتی، به راحتی می توانید آن را از داخل محافظ خارج کنید. در این حالت بالشتک وکلکتور مربوط به آرمیچر به خوبی دیده می شوند.
مطابق شکل64-2 بی متال حرارتی را از داخل محافظ بیرون آورید. بی متال در مدار به صورت سری قرار می گیرد و هرگاه بر اثر حرارت اضافی عمل کند، مدار را قطع می کند.
در شکل 65-2 طرف دیگر بی متال حرارتی را مشاهده می کنید. این بی متال در درجه حرارت مدار را قطع می کند.
طبق شکل 66-2 به وسیله یک پیچ گوشتی دوسو، ورق فنری روی جا زغالی را آزاد کرده و آن را از جای خود خارج کنید.
مطابق شکل67-2 پس از جدا شدن ورق فنری روی جا زغالی، فنر و زغال به راحتی از جای خود خارج می شوند.
شکل 68-2 فنر و زغال مربوطه را در حال بیرون آمدن از جا زغالی نشان می دهد.
مطابق شکل 69-2 زغال را از جا زغالی خارج کنید. اندازه 3 طول اصلی نرسیده و همچنان قابل / این زغال هنوز به میزان 1 استفاده می باشد. در بعضی از موتورها اندازه طول سیم پشت زغال به گونه ای می باشد که به محض کوتاه شدن زغال، مدار قطع می شود.
مطابق شکل 70-2 زغال دیگر موتور را نیز باز کرده و مورد بررسی قرار دهید. اگر اندازه آن مانند زغال قبل بود هنوز می تواند کار کند و می توانید آن را در جای خود قرار دهید. در غیر این صورت اگر نیاز به تعویض زغال باشد، باید هر دو طرف را با هم عوض کنید. دقت کنید از زغال هایی استفاده کنید که مشابه زغال اصلی بوده و حتماً نوک آن قوس لازم را داشته باشد.
جهت مشاهده دوره های آموزشی بر روی این لینک کلیک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.