بررسی مدار مانیتورهای LCD و LED
بررسی مدار مانیتورهای LCD و LED
هر عکس یا فایل تصویری که در اختیار داریم حاوی پیکسل های رنگی مشخصی می باشد که تعیین کننده نور و رنگ آن نقطه میباشد و زمانی که تمام پیکسل ها در کنار یکدیگر قرار گیرند می توانند یک تصویر مفهومی و مشخصی را برای ما به نمایش بگذارد برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید
در این تصویر شما یک صفحه نمایش با پیکسل های رنگی را ملاحظه می کنید که شامل سه رنگ قرمز ، آبی ، سبز میباشد. از ترکیب این 3 رنگ و شدت روشنایی هر کدام از آنها میتوانیم یک رنگ معین با شدت نور معین تولید کنیم و اگر بتوانیم تعداد زیادی از این پیکسل ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم قادر خواهیم بود تا یک تصویر مفهومی را ایجاد کنیم این اساس کار تمام نمایشگرها می باشد.
LCD یا Liquid Crystal Display از کریستال مایع می توانیم برای به وجود آوردن پیکسل های رنگی و نمایش تصویر استفاده کنیم.
کریستال مایع بیشتر به حالت مایع تمایل دارد تا جامد با این حال مقدار گرمای که برای مایع کردن کریستال جامد نیاز است تقریبا زیاد می باشد به همین دلیل است که صفحه نمایش های LCD در دماهای مختلف رفتار غیر عادی از خودشان نشان می دهند با توجه به نوع کریستال انواع مختلفی از کریستال مایع وجود دارد نوعی از کریستال مایع که از آن در ساخت صفحه نمایش های LCD استفاده می شود نسبت به عبور جریان رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهد یکی از این رفتارها عبور و گسیل نور از خود است
بصورت خیلی کلی می توان کریستال مایع را به دو دسته تقسیم کرد.
آنهایی که با گرما واکنش نشان می دهند و آرایش مولکولی آنها تغییر می کند
دسته دوم آنهایی که با عوامل خارجی مانند جریان و ولتاژ تغییر می کنند
تصویر زیر نشان دهنده آرایش مولکول های کریستال مایع بدون اعمال ولتاژ خارجی به آن را نشان می دهد
حال اگر به آنها نور بتابانیم مسیر حرکت نور به صورت تصویر زیر خواهد بود همان طور که ملاحظه می نمائید این مسیر نور با توجه به زاویه تابش آن در ورودی و زاویه تابش در خروجی در حالتی که ولتاژی اعمال نکرده ایم پیکسل ما را با حداکثر نور ممکن روشن کرده است حال به مولکولهای آن ولتاژ اعمالی میکنیم و آرایش مولکولهای آن و تاثیر آن را در روی پیکسل مشاهده میکنیم.
با توجه با زاویه تابش نور در ورودی و زاویه صفحه خروجی می بینیم که پیکس به کمترین مقدار نور روشن خواهد شد حال اگر مقدار ولتاژ اعمالی به این پیکسل را نصف مقدار اعمالی در مرحله قبلی در نظر بگیریم می بینیم که نور پیکسل نصف نور حالت اول خواهد شد حال اگر بتوانیم تعداد زیادی از این پیکسل ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و بتوانیم هر کدام از آنها را به صورت جداگانه کنترل کنیم ، می توانیم تصاویر و متن ها را نمایش دهیم.
حال اگر بخواهیم تصاویر رنگی را نمایش دهیم باید هر پیکسل را به سه پیکسل رنگی دیگر تقسیم کنیم. که هر کدام از آنها یکی از رنگهای قرمز ، آبی و سبز را نمایش دهد. در این حالت نیز با توجه به ولتاژ اعمالی به هرکدوم از پیکسل های قرمز ، آبی یا سبز و شدت روشنایی هر کدام از آنها می توانیم رنگ دلخواه خود را نمایش دهید برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید.
در نظر بگیرید یک پیکسل ما شامل سه رنگ RGB می باشد و هر کدام از این رنگ ها می تواند مقادیر 0 تا ۲۵۵ را داشته باشه حال اگر بخواهیم برای مثال رنگ سبز را نمایش دهیم می توانیم به هر کدام از رنگ ها و کریستال ها مقادیر دلخواه بدهیم تا رنگ مورد نظر ما تشکیل شود برای مثال برای تشکیل رنگ سبز میتوانیم با اعمال مقدار ۵۰ برای قرمز و مقدار ۲۵۵ برای سبز و آبی رنگ سبز را نمایش دهیم به همین ترتیب برای رنگ های دیگر می توانیم به راحتی مقادیر مختلف را به پیکسل های مورد نظر اعمال کنیم حال اگر این پیکسل ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم می توانیم تصاویر رنگی را نمایش دهیم هر چقدر تعداد پیکسل ها به هم نزدیک تر و بیشتر باشد کیفیت صفحه نمایش ما بیشتر خواهد بود.
ما برای نمایش تصویر به یک نور پس زمینه سفید نیاز داریم تا به پیکسل ها بتابانیم تا تصویر قابل رویت باشد. برای ورود و خروجی نور از کریستال مایع به صفحات افقی و عمودی نیاز داریم تا بتوانیم نور را در زاویه دلخواه عبور دهیم همچنین به یک پنل نیاز داریم تا پیکسل ها را روی آن جاسازی کنیم و در انتها نیاز به یک کنترلر داریم تا بتوانیم توسط آن رنگ هر پیکسل را کنترل و تعیین کنیم. هر چند در واقعیت نیاز به فیلترهای بیشتری برای تصویر شفاف و واقعی داریم ولی اگر بخواهیم به صورت خیلی کلی تعریف کنیم روال کار هر نمایشگر LCD به همین صورتی که عرض کردم می باشد. حال که فهمیدیم چطوری می شود با استفاده از کریستال مایع یک صفحه یا پنل برای نمایش تصاویر داشت می توانیم مدارات و دیگر اجزای مورد نیاز آن را نیز به آن اضافه کنیم و برای تکمیل کردن مانیتورهای خود از آنها استفاده کنیم.
همانطور که می بینید LCD Panel در قسمت جلوی قرار گرفته و در پشت آن از چند فیلتر برای پلاریزاسیون نور استفاده می شود و در انتها از یک واحد نوری به نام Backlight Unit استفاده می شود که برای تولید نور پس زمینه از آن استفاده می شود. نوع بک لایت ها می تواند از جنس LED یا لامپ های فلورسنت باشند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. تمام موارد فوق در پنل جلوی ما قرار گرفتند در نتیجه پنل ما شامل یک صفحه LCD بوده به همراه چند فیلتر و در انتها از یک واحد منتشر کننده نور به نام نور پس زمینه یا بک لایت برای روشنایی پنل استفاده می شود.
ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻣﺎﯾﻊ داراي ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻏﯿﺮﻋﺎدي اﺳﺖ ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺎﻣﺪ و ﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺎﯾﻊ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ. در واﻗﻊ اﮔﺮ ﭼﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﺎﯾﻌﺎت دارد ، اﻣﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻠﻮرﯾﻦ آنها ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﺪات اﺳﺖ.
ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎي ﻣﺎﯾﻊ ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﻬﺎﯾﯽ ﻣﯿﻠﻪ اي ﺷﮑﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﯾﮏ ﻣﯿﺪان اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ، ﻫﻢ ﺗﺮاز ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻣﺎﯾﻊ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺷﯿﺎرﻫﺎي ﮐﻮﭼﮑﯽ ﮐﻪ در اﻃﺮاف آن اﺳﺖ ﺟﺎري ﺷﻮد و در راستای ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﻮﻟﮑﻮل ﻫﺎي آن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺪار وﻟﺘﺎژيﮐﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ اﻋﻤﺎل ﻣﯽ ﮔﺮدد ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. وﻗﺘﯽ ﻣﻮﻟﮑﻮل ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎﻣﻞ ﻫﻢ ﺗﺮاز ﺷﺪﻧﺪ ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎ اﺟﺎزه ﻋﺒﻮر ﻧﻮر را از ﺧﻮد ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﻄﻠﻮب در آﻧﻬﺎ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮔﺮدد.
LCD ﯾﮏ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮر شامل شش قسمت مجزا است :
1- نور پس زمینه (بک لایت)
2- ﺻﻔﺤﻪ ﭘﻼرﯾﺰر
3- ﺻﻔﺤﻪ ﺷﯿﺸﻪ اي TFT
4- ﺻﻔﺤﻪ ﺣﺎوي ﻣﺤﻠﻮل ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻣﺎﯾﻊ
5- ﻓﯿﻠﺘﺮ ﯾﺎ ﺷﯿﺸﻪ رﻧﮕﯽ
6- ﺻﻔﺤﻪ ﭘﻼرﯾﺰر ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ
ﻧﻮر ﺑﮏ ﻻﯾﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﻻﻣﭗ ﻫﺎي ﻓﻠﻮرﺳﻨﺖ ﮐﻪ در ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎي اﻧﺘﻬﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ ، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدد و ﮐﻞ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ را روﺷﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
اﺑﺘﺪا ﻧﻮر از ﺻﻔﺤﻪ ﭘﻼرﯾﺰر اوﻟﯽ ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺳﭙﺲ اﯾﻦ ﻧﻮر ﻗﻄﺒﯽ ﺷﺪه ، از ﻻﯾﻪ اي ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺰاران ﺣﺒﺎب ﮐﺮﯾﺴﺘﺎﻟﯽ (ﮐﻪ در ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺣﻔﺮه ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ) ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺣﻔﺮه ﻫﺎي در ﺣﺎل ﭼﺮﺧﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺘﻮن ﻫﺎي ﻫﻢ ﺗﺮاز در صفحه در ﻣﯽ آﯾﻨﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ، ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺣﻔﺮه ﺗﺸﮑﯿﻞ ﯾﮏ ﭘﯿﮑﺴﻞ را ﻣﯽ دﻫﻨﺪ
جریان الکتریکی ﻣﻮﻟﮑﻮل ﻫﺎي ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎ را وادار ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺶ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. و باعث می شود که ﻧﻮر از ﭘﻼرﯾﺰر ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ ﻋﺒﻮر ﮐﺮده و ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ LCD بتابد. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺮ ﮐﺪام از اﯾﻦ ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﺟﺎزه ﻋﺒﻮر ﻧﻮر را از ﺧﻮد ﺑﺪﻫﻨﺪ ﯾﺎ آن را ﻣﺴﺪود ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮي ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎ در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
اﻧﻮاع LCD : ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل Active و Passive
در ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺮﻫﺎي LCD هر پیکسل از ﺳﻪ ﺣﻔﺮه ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻣﺎﯾﻊ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد. رﻧﮓ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ آﯾﻨﺪ، ﺗﻮﺳﻂ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻫﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ ﺑﮏ ﻻﯾﺖ ﻫﻨﮕﺎم ﻋﺒﻮر از ﻫﺮ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻓﻘﻂ ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺗﺼﻮﯾﺮ رﻧﮕﯽ LCD توسط شیشه ﺟﻠﻮﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﺘﺮﻫﺎي رﻧﮕﯽ ﺳﺒﺰ ، ﻗﺮﻣﺰ و آﺑﯽ روﮐﺶ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
ﺣﻔﺮه ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺪام از ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ وﻟﺘﺎژ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه آدرس دﻫﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل ﯾﮏ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺮ LCD پانزده اﯾﻨﭽﯽ ﺑﺎ وﺿﻮح (رزوﻟﻮﺷﻦ) 768*1024 متشکل از 2359296 ﺣﻔﺮه اﺳﺖ. گاهی اوﻗﺎت ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﮐﻪ ﺟﺮﯾﺎن اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ را ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻧﺮﺳﺪ. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺣﻔﺮه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎﻣﻼ ﺗﺎرﯾﮏ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ نشان دهنده ﺧﺮاﺑﯽ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ هستش.
LCD های ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ Passive
در LCD های ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ Passive ، از ﺷﺒﮑﻪ ﺳﺎده اي ﺑﺮاي ﺗﻐﺬﯾﻪ وﻟﺘﺎژ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮد ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮدازش ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﺑﺎ دو ﻻﯾﻪ ﺷﯿﺸﻪ اي ﺑﻪ ﻧﺎم ، زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﺷﺮوع ﻣﯽ ﺷﻮد. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﻫﺎ ﺳﻄﺮﻫﺎ و دﯾﮕﺮي ﺳﺘﻮن ﻫﺎ را ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽ آورد.
ﺑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻄﺮﻫﺎ و ﺳﺘﻮن ﻫﺎ ﻣﯽ رﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻣﺪار ﻣﺠﺘﻤﻊ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺎده ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻣﺎﯾﻊ ما بین اﯾﻦ دو زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﻗﺮار دارد و در ﻻﯾﻪ ﻫﺎي ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﻫﺮ ﮐﺪام از زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﻫﺎ ﯾﮏ ﺻﻔﺤﻪ ﭘﻼرﯾﺰر ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.
ﺑﺮاي روﺷﻦ ﺷﺪن ﻫﺮ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﺑﺎري ﺑﻪ ﺳﺘﻮن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﻣﯽ رﺳﺪ و زﻣﯿﻦ (ground) در ﺳﻄﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ دﯾﮕﺮي ﻓﻌﺎل ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺳﻄﺮ و ﺳﺘﻮن در ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺮاي روﺷﻦ ﺷﺪن ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ وﻟﺘﺎژ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﻪ آن داده ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل ﻧﻘﻄﻪ اي را در ﺳﻄﺮ ﺻﻔﺮ و ﺳﺘﻮن ﺻﻔﺮ ﺑﻪ رﻧﮓ ﻗﺮﻣﺰ ﻓﺮض ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻋﺒﻮر ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ ، ﻧﻘﺎط آﺑﯽ و ﺳﺒﺰ روﺷﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ وﻟﯽ ﻧﻮر ﻗﺮﻣﺰ ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮد.
ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ از ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻗﺮﻣﺰ و از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﯿﺸﻪ ﺟﻠﻮﯾﯽ (زﯾﺮ ﻻﯾﻪ) ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻧﻮر ﻗﺮﻣﺰ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد . وﻗﺘﯽ ﻧﻘﺎط آﺑﯽ و ﺳﺒﺰ و ﻗﺮﻣﺰ ﺑﺎ ﻫﻢ روﺷﻦ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ از آن ﻗﺴﻤﺖ ﻋﺒﻮر ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ و ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺗﺎرﯾﮏ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد. وﻗﺘﯽ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺧﺎﻣﻮش ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺳﻔﯿﺪ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
از ﻣﻌﺎﯾﺒﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ در ﻋﯿﻦ ﺳﺎدﮔﯽ دارد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺨﺪﻫﯽ (Response Time ) آن ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻨﺪ اﺳﺖ. زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺨﺪﻫﯽ در واﻗﻊ زﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در LCD ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺟﺪﯾﺪ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺳﺎده ﺗﺮﯾﻦ روش ﺑﺮاي ﻣﺸﺎﻫﺪه زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ ﮐﻨﺪ درLCD های ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ Passive زﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﮑﺎن ﻧﻤﺎي ﻣﺎوس را از ﺟﻬﺘﯽ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ دﯾﮕﺮ ﺣﺮﮐﺖ دﻫﯿﻢ. ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺳﺎﯾﻪ داري از ﺣﺮﮐﺖ ﻣﮑﺎن ﻧﻤﺎ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺮ ﻫﺎ ﺑﺮاي ﮔﺮاﻓﯿﮏ ﻫﺎي ﺑﺎﻻي ، ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ Active یا Thin Film Transistor) TFT)
TFT ها یا نمایشگرهاي ماتریسی Active ، ﺗﺼﺎوﯾﺮ رﻧﮕﯽ ﺑﻪ وﺿﻮح ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺮﻫﺎي CRTتولید می کنند. اساساTFT ها از ﺗﺮاﻧﺰﯾﺴﺘﻮرﻫﺎي ﺳﻮﺋﯿﭽﯿﻨﮓ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﺎزن ﻫﺎي ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﺳﺒﺰ ، ﻗﺮﻣﺰ و آﺑﯽ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در ﻫﺮ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﮐﻞ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ در ﯾﮏ زﯾﺮ ﻻﯾﻪ ﺷﯿﺸﻪ اي ﻣﺮﺗﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺑﺮاي آدرس دﻫﯽ ﯾﮏ ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﺸﺨﺺ ، ﺳﻄﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎر ﺑﻪ ﺳﺘﻮن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ. ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ دو ﺳﻄﺮ و ﺳﺘﻮن ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ را ﻗﻄﻊ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﻧﻘﺎط ﺧﺎﻣﻮش ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ و ﺧﺎزن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻫﻤﺎن ﭘﯿﮑﺴﻞ ﺑﺎر را درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺧﺎزن ﺑﺎر را ﺗﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﻌﺪي در ﺧﻮد ﻧﮕﻪ ﻣﯽ دارد.
اﮔﺮ وﻟﺘﺎژي ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺮﯾﺴﺘﺎل ﻫﺎ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺑﺎ دﻗﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﻮد ﺑﺎز ﺗﺎﺑﺶ ﻧﻮر ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ در ﺧﺮوﺟﯽ وﺟﻮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. اﯾﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ وﻗﺘﯽ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺳﻮﺋﯿﭽﯿﻨﮓ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ ﺣﻔﺮه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ ﺧﺎﻣﻮش ﯾﺎ روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ داراي زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺮﯾﻌﺘﺮ و ﺗﺪاﺧﻞ ﮐﻤﺘﺮي ﻫﺴﺘﻨﺪ. وﻗﺘﯽ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﺳﺒﺰ ، ﻗﺮﻣﺰ و آﺑﯽ ﺧﺎﻣﻮش ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻧﻮر ﺳﻔﯿﺪ از آﻧﻬﺎ ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺳﻔﯿﺪ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
وﻗﺘﯽ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ روﺷﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﮐﻞ ﻧﻮر ﻣﺴﺪود ﻣﯽ ﺷﻮد و ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺳﯿﺎه دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺨﺪﻫﯽ LCD های ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ ﻓﻌﺎل ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺮﯾﻊ ، در ﺣﺪود 16ms اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺮﯾﻊ ، ﮐﺎراﯾﯽ آن را ﺑﺎﻻ ﺑﺮده و ﺑﺮاي اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎي ﮔﺮاﻓﯿﮑﯽ و اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ و ﺑﺎزي ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ. زاوﯾﻪ دﯾﺪ در اﯾﻦ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ ﺑﺎﻻي 90 درﺟﻪ اﺳﺖ. ﺷﺎﯾﺎن ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﮕﻨﺎل ﻫﺎي ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺷﻔﺎف ﺗﺮي را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ.
از ﻣﻌﺎﯾﺐ اﯾﻦ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎﻻي آﻧﻬﺎ اﺳﺖ و دﻟﯿﻞ اﺳﺘﻔﺎده از TFT و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺮان آن اﺳﺖ. در LCD های رﻧﮕﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ در ﻧﻮت ﺑﻮك ﻫﺎ و ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ ﻓﻌﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد.
اﺑﻌﺎد ﻣﺎﻧﯿﺘﻮر
اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي از ﮔﻮﺷﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺎ ﻧﻘﻄﻪ ﻣﻘﺎﺑﻞ آن در ﮔﻮﺷﻪ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮر ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد
زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ (Response Time)
زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ زﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﭘﯿﮑﺴﻞ از ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻣﻮس در ﻣﯽ آﯾﺪ. در ﮐﺎﺗﺎﻟﻮگ ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﮔﺰﯾﻨﻪ اي وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت ms در آن ﻗﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ در واﻗﻊ ﻣﻌﺮف زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ اﯾﻦ ﻋﺪد ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. کیفیت مطلوب تر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
وﺿﻮح ذاﺗﯽ Resolution
ﺗﻌﺪاد ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ در آن واﺣﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻤﺎﯾﺶ داده ﺷﻮد ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﭘﺬﯾﺮي ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ اﺻﻄﻼﺣﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ وﺿﻮح آن ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺳﺖ و اﯾﻦ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ وﺟﻮد دارد ، ﻣﺮﺑﻮط اﺳﺖ
Contrast یا نسبت رﻧﮓ زﻣﯿﻨﻪ
ﮐﻨﺘﺮاﺳﺖ ، ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ ﺳﻔﯿﺪي ﺑﺴﯿﺎر روﺷﻦ و ﺳﯿﺎه ﺑﺴﯿﺎر ﺗﯿﺮه را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺮ ﭼﻪ اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ. مثلا 1:10000 ﯾﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ
روﺷﻨﺎﯾﯽ یا Brightness
ﻫﺮ ﭼﻪ روﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻧﺴﺒﺖ ﮐﻨﺘﺮاﺳﺖ ﺑﻬﺘﺮي اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ.
در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﺎﯾﻪ ﻫﺎي ﺧﺎﮐﺴﺘﺮي رﻧﮕﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ.
زاوﯾﻪ دﯾﺪ
ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎي CRT از ﻫﺮ زاوﯾﻪ اي ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ وﻟﯽ اﮐﺜﺮ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎي LCD اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. اﮔﺮ ﺗﻌﺪاد ﺑﯿﻨﻨﺪه ﻫﻤﺰﻣﺎن ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، زاوﯾﻪ دﯾﺪ ، ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﯿﻦ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮر ﺑﺎﯾﺪ دﻗﺖ ﺷﻮد. اﮔﺮ از زواﯾﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ LCD نگاه ﮐﻨﯿﺪ ، دﯾﺪﺗﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زاوﯾﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در ﺑﻌﻀﯽ از زاوﯾﻪ ﻫﺎ ﺣﺘﯽ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺤﻮ ﻣﯽ ﺷﻮد . اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ LCD ها از ﻃﺮﯾﻖ ﺻﻔﺤﻪ اي ﮐﻪ وﻟﺘﺎژ در ﭘﯿﮑﺴﻞ ﻫﺎي آن ﺟﺮﯾﺎن دارد روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد و اﯾﻦ ﻫﻤﺎن ﺳﺎﯾﻪ رﻧﮓ ﻫﺎ اﺳﺖ. ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ در LCD زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﻪ آن ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ.
اﮔﺮ زاوﯾﻪ دﯾﺪ 180 درﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ اﺷﺮاف ﺑﻪ ﮐﻞ LCD وﺟﻮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ وﻟﯽ در ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎدي زاوﯾﻪ دﯾﺪ LCD های ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺎزار 140 درﺟﻪ در ﺟﻬﺖ اﻓﻘﯽ و 120 درﺟﻪ در ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻮدي اﺳﺖ. در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﺑﺎ ﮐﻨﺘﺮاﺳﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﯿﺪان دﯾﺪ ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.
ارﺗﺒﺎط دﯾﺠﯿﺘﺎل و آﻧﺎﻟﻮگ
LCD ها قطعات دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮاي ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺗﺼﻮﯾﺮ ، ورودي ﺗﺼﺎوﯾﺮ آﻧﺎﻟﻮگ آﻧﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮد. ﯾﮏ ﮐﺎرت ﮔﺮاﻓﯿﮏ ﺑﺎ واﺳﻄﻪ ﺧﺮوﺟﯽ ﺗﺼﻮﯾﺮ (DVI ) می تواند ﺗﺼﻮﯾﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل را ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ ﺑﺪون ﻫﯿﭻ ﺗﺒﺪﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ارﺳﺎل ﮐﻨﺪ.
ﺗﺼﻮﯾﺮ اﻧﺘﻘﺎﻟﯽ ﺗﻮﺳﻂDVI از ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪVGA برخوردار اﺳﺖ.
مدل ﻫﺎي اﻓﻘﯽ و ﻋﻤﻮدي Vertical & Horizontal
ﺑﻌﻀﯽ از LCD ها قابل چرخش هستند و ﺗﺼﻮﯾﺮ آﻧﻬﺎ را ﻣﯽ ﺗﻮان در دو ﺣﺎﻟﺖ اﻓﻘﯽ و ﻋﻤﻮدي ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد.
ﻃﻮل ﻋﻤﺮ LCD
ﻃﻮل ﻋﻤﺮ LCD ها مدت ﮐﺎرﮐﺮد آنهاﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﻣﺘﻮﺳﻂLCD ها حدود 50000 ﺳﺎﻋﺖ اﺳﺖ.
ﮐﺎرﺑﺮد LCD
ﭘﻨﻞ ﻫﺎي LCD بسته به کاربردشان در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ وﺟﻮد دارﻧﺪ. ﻣﺪل ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮏ آﻧﻬﺎ در ﺗﺠﻬﯿﺰات اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ و اﺑﻌﺎد ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺑﺮاي ﺗﺠﻬﯿﺰاﺗﯽ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﺎرﺑﺮد دارﻧﺪ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮارد اﺳﺘﻔﺎده آنها ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻟﭗ ﺗﺎپ ﻫﺎ ، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺣﺴﺎب ﻫﺎ و ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل ، ﻣﺎﻧﯿﺘﻮرﻫﺎ ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻫﺎ ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎ ، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎي ﺻﻨﻌﺘﯽ ، دورﺑﯿﻦ ﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل و … اﺷﺎره ﮐﺮد.
نویسنده : مهندس عیسی رشوند
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.