تاثیر تغییر نام دامنه به یک نام دامنه جدید در سئوی وب سایت
تاثیر تغییر نام دامنه به یک نام دامنه جدید در سئوی وب سایت
روزهایی را به خاطر دارید که تنها نام دامنه های موجود به com، .net. یا org. ختم می شد؟
آن زمان همه چیز آسان بود. شما دقیقاً نام مورد نظر خود را دریافت می کردید (مانند “web.com”)
در آن روزها، مردم بر این باور بودند که دامنه «com.» بر هر چیز دیگری که در دسترس است، برتری دارد.
این نشان می داد که دامنه شما یکی از اصلیها یا یکی از پیشگامان اینترنت است و به همین دلیل باید با احترام رفتار شود.
در حالی که در ابتدا طول نام های دامنه محدود بود،
طول آنها به سرعت افزایش یافت، حالا در کمترین زمان شما می توانید دامنه هایی با 253 کاراکتر ایجاد کنید.
و این برای سئو عالی است گوگل قبلاً علاقه زیادی به دامنه هایی داشت که محتوای یک وب سایت توسط URL منعکس می شد.
با این حال، مردم به آرامی شروع به صحبت در مورد “تجربه کاربر” کردند،
در واقع شروع به این سوال کردند که آیا نام های دامنه مانند “www.everything-you-ever-want-to-know-about-web-hosting.com” تجربه کاربری با کیفیتی را ارائه می دهند.
تصور کنید که تمام آن خط تیره را در نوار آدرس خود تایپ کنید!
و سپس عصر دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD) فرا رسید!
به غیر از دامنههایی با پسوندهایی که موقعیت جغرافیایی را نشان میدهند (مانند «.co.uk»)،
اکنون صدها انتخاب پسوند دامنه وجود دارد که نشاندهنده حوزه کسبوکار، حرفه یا حوزه مورد علاقه شما است.
با چنین ثروتی از انتخاب، مردم دیگر مجبور نیستند دومین یا بهترین را بپذیرند.
امروزه به احتمال زیاد نام دامنه ای وجود دارد که دقیقاً همان چیزی را که شما می خواهید بیان کند، در دسترس است.
اما در حالی که انتخاب وجود دارد، بسیاری وسوسه می شوند که نام دامنه وب سایت را به چیزی بهتر تغییر دهند، تعداد کمی این کار را انجام می دهند.
دلیل این امر البته بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO است.
سئو به وب سایت کمک می کند تا در موتورهای جستجو جذابیت پیدا کند و در موتورهای جستجو قرار بگیرد،
و از آنجایی که طول عمر یک دامنه در میزان «Google Juice» آن نقش دارد، مردم تمایل دارند با سایت هایی که در طول سالیان متمادی با دقت توسعه داده اند بازی نکنند.
نام دامنه یک وب سایت را بدون تأثیرگذاری بر مسائل سئو تغییر دهید (یا حداقل تأثیر را بسیار کم کنید).
در اینجا یک راهنمای اساسی برای تغییر نام دامنه آمده است:
1. قبل از خرید – بررسی کنید که آیا دامنه شما قبلاً ثبت شده است یا خیر
اگر یک نام دامنه کاملاً جدید با یکی از آخرین پسوندها باشد، احتمال اینکه قبلاً ثبت شده باشد بسیار کم است، اما هنوز فرصتی وجود دارد.
همچنین باید بررسی کنید که آیا دامنه به هر شکلی توسط گوگل جریمه شده است یا خیر.
ابتدا از سایت “whois” استفاده کنید تا ببینید آیا جزئیات دامنه ای که انتخاب کرده اید قبلا وجود دارد یا خیر.
به همین ترتیب، Wayback Machine ایده خوبی در مورد اینکه آیا یک دامنه قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است ارائه می دهد.
اگر چنین است، باید بیشتر جستجو کنید. اگر دامنه ای توسط گوگل جریمه شده باشد، اجازه استفاده از Google Adsense را نخواهد داشت،
بنابراین بررسی اینکه آیا دامنه مجاز به استفاده از Google Adsense است، بینش روشنی از تاریخچه و ارزش آن برای شما به شما می دهد.
Google همچنین گزارشهای Manual Actions را ارائه میکند که میتواند به شما بگوید آیا کسی در Google قبلاً به هر دلیلی دامنه را پرچمگذاری (flagged) کرده است یا خیر.
همچنین ممکن است بخواهید بدانید که آیا یک نام یک علامت تجاری ثبت شده است تا از مشکلات قانونی آینده جلوگیری کنید.
2. از همه چیز نسخه پشتیبان تهیه کنید
انتقال سایت شما تحت یک دامنه جدید مستلزم جابجایی سرورها یا حداقل انتقال به یک حساب جدید در همان سرور است.
وقتی تغییرات بزرگی مانند این ایجاد می کنید، همیشه از بدترین ها بترسید.
تصور کنید همه چیز را از دست خواهید داد و به این ترتیب همیشه به طور غریزی یک نسخه پشتیبان کامل تهیه خواهید کرد.
نحوه انجام این کار به کنترل پنلی که استفاده می کنید یا اینکه به عنوان سرویس پشتیبان مبتنی بر ابر استفاده می کنید بستگی دارد.
صرف نظر از این، مطمئن شوید که یک نسخه پشتیبان کامل در دسترس است.
3. فایل های خود را به سرور/حساب جدید منتقل کنید
اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند جوملا، وردپرس یا دروپال استفاده میکنید، تعدادی ماژول/افزونه برای کمک به انجام چنین حرکتی آسان در دسترس است.
بدون چنین گزینه ای، باید صفحات را به صورت دستی یا با استفاده از نوعی کد بازسازی کنید.
چیزی که برای شما باقی خواهد ماند محتوای شما در صفحات جدید و تحت URL های جدید است.
4. آدرس های اینترنتی قدیمی خود را به آدرس های جدید نشان دهید
اگر این بتواند توسط یک برنامه نویس خودکار شود، زندگی شما بسیار ساده تر می شود،
در غیر این صورت به معنای ورود به فایل .htacess و انجام تغییر مسیرها به صورت دستی برای یک سایت بزرگ است که می تواند کار بسیار خوبی باشد.
با این وجود باید انجام شود. برای نشان دادن صفحات، از “redirect 301” استفاده کنید.
تغییر مسیر 301 به این معنی است که سرورها یک حرکت را “دائمی” تشخیص می دهند.
اگر این انتقال دائمی باشد، گوگل مزایای سئو را از یک URL قدیمی به URL جدید منتقل می کند.
5. یک صفحه تغییر مسیر 404 ایجاد کنید
این احتمال وجود دارد که اگر تغییر را به صورت دستی انجام دهید،
برخی از اشتباهات را مرتکب شوید، و این منجر به هدایت پیوندهای خاصی به صفحاتی می شود که وجود ندارند:
این برای سئو بسیار بد است، اما شما می توانید قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود به این موضوع رسیدگی کنید.
برای انجام این کار باید یک صفحه تغییر مسیر 404 اختصاصی ایجاد کنید:
از کد انتقال نوع «بازخوانی» در html صفحه خود استفاده نکنید:
</'”meta http-equiv=”refresh” content=”0; URL=’http://newwebsite.com/newpage>
اگرچه انجام آن آسان است، اما گوگل این نوع انتقال را یک اسپم کوچک می داند.
افزودن «’Redirect 301 / http://www.newwebsite.com/newpage’» به فایل htacess. از نظر سئو بسیار بهتر خواهد بود.
6. یک نقشه سایت XML جدید ایجاد و اضافه کنید
نقشه های سایت XML خواندن صفحات سایت شما را برای گوگل بسیار آسان می کند، بنابراین فراموش نکنید که یکی را اضافه کنید.
باز هم، با استفاده از جوملا، وردپرس یا دروپال، ماژولها و افزونههایی وجود دارند که میتوانند این کار را برای شما انجام دهند،
البته تعدادی سایت آنلاین وجود دارند که نقشه سایت را برای شما ایجاد میکنند.
تعدادی از دانلودهای رایگان مانند “Open Sitemap Generator” این کار را انجام می دهند. برای ارسال نقشه سایت باید به گوگل به وبمستر بروید.
7. سایت جدید را به گوگل ارسال کنید
هرچه گوگل سریعتر تغییرات را تشخیص دهد، برای سئوی شما بهتر خواهد بود.
مجدداً برای این کار به Google Webmaster نیاز دارید و دستورالعمل های دقیق در سایت ارائه شده است.
هشدار: اینکه رتبه سایت شما در گوگل واقعاً به دامنه جدید شما منتقل شود به عوامل مختلفی بستگی دارد.
برای مثال، اگر صفحات خود را تغییر مسیر دهید و صفحات سایت جدید شما کندتر از صفحات سایت قدیمی شما بارگذاری شوند، می توانید با سئوی خود خداحافظی کنید.
این تنها یک مثال است… اگر سایت جدید شما به هر شکلی دارای نقص است، انتظار نداشته باشید که سئوی دامنه قدیمی خود را به دامنه جدید منتقل کنید.
سایر مقالات مرتبط:
سئو چیست و چه اهمیتی بر سایت دارد؟
بهترین ترفندهای استفاده از تگهای هدینگ برای بهبود سئو سایت
بهبود شگفت انگیز رتبه در گوگل با لینکسازی داخلی
برچسب گذاری اشتباهی مهلک 😱برای سایت شما
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.