تولید محتوای با کیفیت|چگونه تولید محتوای با کیفیت انجام دهیم؟
تولید محتوای با کیفیت|چگونه تولید محتوای با کیفیت انجام دهیم؟
در این مقاله از سری مقالات می خواهیم ببینیم که چگونه می توانیم محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنیم؟
منظور از تولید محتوا با کیفیت و جذاب ، هر مدل محتوایی اعم از: محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای ویدیویی و … است. هدف از تولید محتوای حرفه ای و جذاب این است که مخاطبان خودمان را تا پایان محتوا میخکوب کنیم! یعنی محتوایی تولید کنیم که کاربر تا انتها با ما همراه باشه.
پس اگر می خواهید برای کسب و کار اینترنتی خود چه در وبسایت و چه در شبکه های اجتماعی، محتواهایی با کیفیت بالا و حرفه ای تولید کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
راهنمای مطالعه:
اهمیت تولید محتوای با کیفیت
قبل از اینکه بخوام پاسخ این سوال رو بدم ابتدا بزارید کمی در رابطه با اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارهای اینترنتی صحبت کنم. برای اینکه بتوانید کسب و کارتان را رشد دهید، باید حتما فکری برای استراتژی تولید محتوا داشته باشید،
شما باید بتوانید یک محتوای بروز و با کیفیت و جذاب تولید کنید تا کاربران برای استفاده از محتوای سایت شما هم که شده حتما به صورت مرتب از سایت تان بازدید کند، و شک نداشته باشید که اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، خیلی زود همان کاربرانی که برای مطالعه از سایت شما بازدید می کردند، به مشتریان دائمی شما تبدیل خواهند شد.
علاوه بر آن تولید محتوا با کیفیت باعث بهبود سئوی سایت شما شده که همین موضوع باعث می شود کسب و کارتان رشد چشم گیری را تجربه کند.
فرمت های مختلف تولید محتوا
محتواها با توجه به نوع مخاطبان و مدل کسب و کار با فرمت های مختلفی تولید می شوند، شما باید توجه داشته باشید که قبل از تولید محتوا باید پرسوناژ مخاطبان کسب و کارتان را مد نظر قرار دهید. این یعنی شما قبل از اینکه زحمت تولید یک محتوای 5 هزار کلمه ای به صورت متنی را به جان بخرید،
ابتدا کمی تحقیق کنید که مخاطبان کسب و کار شما چه افرادی هستند و این سوال را از خودتان بپرسید که چند درصد افرادی که این محتوای متنی را مشاهده می کنند، حداقل هزار کلمه اش را مطالعه می کنند؟
برای همین شاید باید در رابطه با تولید محتوای متنی تجدید نظر کنید و آن را به یک پادکست جذاب تبدیل کنید یا شایدم به یک ویدیو! به هر حال تصمیم گیری در این رابطه با شماست پس حتما یک تحقیق کوچک در این رابطه داشته باشید. در زیر فرمت های مختلف محتوا را می توانید مشاهده کنید:
- محتوای متنی (مقالات سایت ها، کتاب های الکترونیک یا PDF)
- محتوای صوتی (پادکست ها)
- محتوای تصویری (تصاویر و اینفوگرافیک ها)
- محتوای ویدیویی
چگونه محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنیم؟
بهترین پاسخ به این سوال اینه که :
محتوای خود را پر رنگ و لعاب کن !
لذت بخش تر کردن و با ارزش تر کردن محتوا رو رنگ آمیزی و یا رنگ و لعاب دادن به محتوا میگن. در ادامه نکات و اصولی رو خواهم گفت که دقیقا متوجه این مفهوم بشید.
روش های رنگ و لعاب دادن و با کیفیت تر کردن محتوا
برای اینکه بتوانیم محتوایی جذاب تولید کنیم، باید بتوانیم محتوای خودمان را رنگ و لعاب دهیم ، حال برای اینکه محتوای ما رنگ و لعاب دار شود می توانیم از روش های زیر استفاده کنیم:
- استفاده از نقل قول ها در محتوا
- استفاده از تصویر سازی در جذاب کردن محتوا
- داستان سازی در محتوا
- غافلگیری و تضاد در محتوا
- استفاده از طنز و شوخ طبعی
- استفاده از آمار و ارقام معتبر
- مصاحبه با افراد مشهور و معتبر
نقل قول (استفاده از افراد محبوب و معروف در محتوا)
برای مثال می خواهیم مقاله ای راجع به لاغری بنویسیم. اگر بنویسیم که: برای لاغر شدن فوری کمتر غذاهای پر کالری و چرب بخورید طبیعتا کسی راغب به خوندن اون مقاله نمیشه؛ اما اگر بیابیم و یک نقل قول از یک ورزشکار معروف بیاریم که سه اصل موفقیت خودش رو گفته که یکی از آن ها نخوردن غذاهای پر کالری است این میتونه برای خواننده مطلب خیلی جذاب تر باشه.
استفاده از تصویر سازی برای جذاب کردن محتوا
یکی از راه های رنگ و لعاب دادن به محتوا اینه که برخی از کلمات یا جملات رو تغییر بدیم. این کار به سادگی و با کمی خلاقیت به راحتی امکان پذیره.
برای روشن تر شدن این راه چند نمونه جمله در زیر براتون مثال زدم. به جای «تسلیم وسوسه مصرف دخانیات نشوید» میتونیم بنویسیم «گرفتار اژدهای دخانیات نشوید».
به جای جمله ی «شخصیت استواری باشید» می تونیم بنویسیم «همچون کوه باشید» یا «در مقابل هر پتک همچون فولاد باشید» به جای جمله ی «با این کار موانع فروش را برطرف کنید» میشه نوشت «با این کار سد فروش را ویران کنید.»
داستان سازی برای جذابیت بیشتر محتوا
سعی کنید حتما در محتوای خودتون از داستان استفاده کنید چرا که میتونه تاثیر فراوانی روی مخاطب داشته باشه. مردم به داستان خیلی علاقه دارن. اگر این فکر رو می کنید که اگر یک محتوای 30 دقیقه ای تولید می کنید حتما باید همه 30 دقیقه مطالب آموزشی باشه اشتباه فکر می کنید. می تونید ابتدای محتوا رو با یک داستان کوتاه سه الی چهار دقیقه ای شروع کنید این طوری مخاطب به شدت درگیر محتواتون میشه و ازش استقبال میکنه.
خب حالا ما داستان ها رو از کجا بیاریم؟
خیلی ساده س داستان میتونه داستان خودمون باشه. داستان تلاش هایی که کردیم یا شکست ها و موفقیت هایی که کسب کردیم. تنها کافیست کمی خلاق باشیم تا بتونیم بهترین داستان را در واقعی ترین حالت بیان کنیم.
غافلگیری و تضاد در محتوای جذاب
گاهی اوقات می تونید در محتوایی که عرضه می کنید دیدگاه های مخاطبتون رو زیر سوال ببرید و یا اون رو غافلگیر کنید. برای مثال همه معتقدند که مصرف شیر باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود اما شیری که هم اکنون مصرف می شود این خاصیت را ندارد. یا میتونیم بگیم فروش یک روز فروشگاه اینترنتی X اندازه فروش یکی از طبقات بازارهای بزرگ تهران است.
استفاده از شوخی برای داشتن محتوایی با کیفیت
از شوخ طبعی نترسید. در محتوایی که عرضه می کنید از لحن شوخ طبعی هم می تونید استفاده کنید. در هر محتوایی میشه شوخی های مناسبی به اون اضافه کرد و این کار تاثیر خوبی روی مخاطب خواهد گذاشت.
استفاده از آمار و ارقام واقعی و معتبر برای حرفه ای شدن محتوا
نکته مهمی که در رنگ و لعاب دادن به محتوا باید به اون توجه کنیم ارائه ی آمار و ارقام هست. آمار و ارقام رو حتما باید در محتواتون به صورت واقعی ارائه کنید. برای مثال مقاله ای می نویسید درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام و در اون میگید 79 درصد مردم کشور از این شبکه اجتماعی استفاده میکنن که 20 درصد آنها شرکت ها و بیزنس ها هستن که استفاده تجاری و بیزنسی می کنند و 59 درصد مردم عادی ان که استفاده شخصی می کنن. (البته این آمار واقعی نیست و صرفا برای مثال گفتم)
سعی کنید آمار و ارقام رو خودتون در بیارید حتی از یک جامعه آماری کوچک؛ مثلا از بین 100 نفر استفاده کننده شبکه های اجتماعی تحقیق کنید و ببینید چند نفرشون از این شبکه ها برای مقاصد تجاری و بیزنسی استفاده میکنن. این آمار میتونه محتواتون رو خیلی با ارزش تر کنه.
حتما به جای استفاده از واژه هایی مثل «بیشتر مردم» «کمترین مقدار» «زیاد» «کم» از اعداد و درصد استفاده کنید.
مصاحبه با افراد معتبر و مشهور برای بالابردن کیفیت محتوا
مصاحبه با افراد معروف یا غیر معروف ، اعتبار محتوا رو به شدت بالا میبره. به طور مثال اگر با یک موزیسین مصاحبه کنیم که
{ روزانه چند ساعت تمرین نوازندگی کنیم تا بتوانیم به صورت حرفه ای بنوازیم؟ }
مطمعن باشید که هر شخصی که در حال پیگیری محتوای شماست، دوست دارد پاسخ این سوال را از یک موزیسین واقعی بشنود، و همین موضوع باعث جذاب شدن محتوای شما خواهد شد.
انتخاب عناوین جذاب و میخکوب کننده
قطعا انتخاب عنوان های جذاب و با کیفیت برای هر قسمت از محتوای متنی که در حال تولید آن هستید، یکی از مهم ترین چالش های تولید محتوای با کیفیت است. برای هر پاراگراف که می خواهید یک عنوان انتخاب کنید، قبل از آن کمی فکر کنید و ببینید که بهترین و جذاب ترین عنوان چه می تواند باشد.
اگر بتوانید برای هر بخش یک عنوان میخکوب کننده انتخاب کنید، شانس خوانده شدن مطلب تان را تا 50 درصد افزایش می دهید. پس در انتخاب عنوان ها حساس باشید و برای نوشتن آنها وقت کافی بزارید.
کلمه کلیدی در عنوان
سعی کنید کلمات کلیدی هم خانواده را در عنوان های محتوای خود به کار ببرید، این کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو و سئو شدن محتوای شما است، پس زمانی که یک عبارت کلیدی اصلی برای محتوای خود انتخاب می کنید، حداقل 5 کلمه هم خانواده آن را در تیترهای مختلف به کار ببرید.
استفاده از تصاویر با کیفیت و اختصاصی
یکی از مهم ترین موارد در تولید محتوای با کیفیت، استفاده از تصاویر با کیفیت و البته اختصاصی برای هر محتوا است، سعی کنید برای هر محتوا حداقل از 4 تصویر استفاده کنید، یادتان نرود که اگر از تصاویر اختصاصی استفاده کنید، علاوه بر اینکه کاربران خود را جذب محتوا می کنید، سئوی محتوای شما نیز به طرز چشمگیری بهبود پیدا می کند.
اگر بتوانید در هر پاراگراف 300 الی 400 کلمه ای از یک تصویر اختصاصی مرتبط استفاده کنید، بسیار عالی خواهد بود.
ساده و روان بودن، کیفیت محتوا را دوچندان می کند
همیشه سعی کنید از ساده ترین و روان ترین کلمات وجملات در محتوای خود استفاده کنید، متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند که هر چقدر از اصطلاحات و جملات اختصاصی و سنگین استفاده کنند، محتوای آن ها حرفه ای تر به نظر می رسد؛ که در حقیقت این بزرگترین اشتباه در تولید یک محتوای حرفه ای و با کیفیت خواهد بود.
همیشه به یاد داشته باشید که محتوای خود را به ساده ترین و روان ترین شکل ممکن تولید کنید تا بتوانید تمام طیف مخاطبان را از هر سطحی جذب محتوای خود کنید.
و در آخر
سعی کنید تا می توانید محتوای خودتون رو جذاب بنویسید. کوتاه یا طولانی بودن محتوا مهم نیست مهم جذاب بودنشه. پس تا می توانید محتوای جذاب تولید کنید. امیدوارم که سوال ( چگونه محتوا با کیفیت و جذاب تولید کنیم؟ ) را در این مقاله به خوبی پاسخ داده باشیم تا شما عزیزان بتوانید با کیفیت ترین و جذاب ترین محتواها را تولید کنید و کسب و کار اینترنتی خود را با استفاده از آن رونق دهید.
جهت مشاهده دوره های آموزشی بر روی این لینک کلیک نمایید.
جدیدترین اخبار مجموعه فرازنتورک را در این صفحه اجتماعی دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.