چگونه یک محتوا را سئو کنیم؟
با توجه به اهمیت روز افزون محتوا برای وب سایت ها و دیده شدن محتواها در گوگل، رقابت بر سر اینکه چه محتوایی به صفحه ی اول می رسد بسیار تنگاتنگ و مهم شده است
چرا که گوگل دیگر مثل گذشته نیست که گول بخورد و دوست دارد محتوایی را به کاربرانش نشان بدهد که ارزشمند است
و این ارزشمند بودن را از بازخورد همین کاربران دریافت می کند.
پس همین طور که نوشتن یک محتوا و منتشر کردن آن در وب سایت اهمیت دارد همچنین اصول محتوا نویسی اصول خاصی است که باید رعایت شود،
سئو کردن محتوا هم با توجه به مواردی که گفته شد اهمیت دوچندانی پیدا می کند.
در این مقاله از سایت فرازنتورک میخواهیم به این مساله بپردازیم که چگونه یک محتوا را سئو کنیم؟
پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
چرا محتوا در گوگل انقدر اهمیت داره؟
این سوالی است که امروزه خیلی ها از من می پرسند بخصوص کسانی که صاحبان کسب و کار هستند و برای خود یک وب سایت دارند
و با چالش محتوا گذاشتن در وب سایتشان رو به رو هستندو آن ها اکثرا به دنبال یک محتوانویس متخصص می گردند
که بتواند در حوزه ی کاری آنها محتوا منتشر کند آن هم محتوای سئو شده.
داستان اهمیت محتوا در گوگل برمیگردد به آنجا که در گذشته های نه چندان دور گوگل متوجه شد
که محبوبیت ش دارد به خطر می افتد. چرا؟ چون طبق بررسی هایی که انجام داده بود متوجه شد
که وقتی کاربر کلمات کلیدی را سرچ می کند به نتیجه ی مطلوبش نمی رسد
و گاها اکثر محتواهای صفحه ی اول همه کپی شده هستند. پس به فکر چاره افتاد تا محبوبیت از دست رفته را بازگرداند.
مامورانی را انتخاب کرد (تحت عنوان ربات ها و الگوریتم های گوگل) که کارشان این بود بررسی کنند
کدام سایت محتوای بهتری برای کاربر نوشته است و کاربران وقت بیشتری را در صفحه ی یک سایت می گذرانند؟
آن صفحه را به کاربران بیشتری نشان داد و درنهایت به صفحه ی اول منتقل کرد.
از آن پس محتوا در گوگل اهمیت بسیاری پیدا کرد.
پس توصیه ی من به شما این است که از این پس به محتواهای سایت خود بیشتر اهمیت دهید.
محتوای سئو شده چه ویژگی هایی دارد؟
درمورد محتوای سئو شده باید خدمتتان عرض کنم که، گوگل صرفا تولید محتوا را ملاک قرار نداده است
و شما باید تلاش بیشتری داشته باشید تا محتوایی که تولید می کنید
باکیفیت بوده و همچنین بهینه شده یا به اصطلاح عامیانه ی سئوکارها “سئو شده” باشد.
حال ممکن است این چالش برای شما بوجود بیاید که محتوای سئو شده به چه شکلی باید باشد؟
برای پاسخ به این سوال باید بگویم که محتوای شما باید در درجه ی اول کاربرپسند باشد یعنی کاربران از مقاله های شما استقبال کنند
و برایشان مفید واقع شود و در درجه ی دوم باید طبق یک سری از قواعد و استاندارد هایی که ماموران گوگل آن را بررسی می کنند باشد.
چگونه محتوای سایت مان را سئو کنیم؟
سوال پرتکرار بعدی که دقیقا بعد از پرسش های بالا از من پرسیده میشود این است که با این تفاسیر چگونه یک محتوا را سئو کنیم؟
بیایید برای پاسخ به این سوال چندین پارامتر را باهم بررسی کنیم:
1_عنوان محتوا
مورد اولی که باید بررسی کنید عنوان محتوای شما است.
شما باید سعی کنید که عنوانی مناسب و مرتبط با موضوعی که میخواهید در مورد آن برای مخاطب تان محتوا تولید کنید، درنظر بگیرید و بنویسید.
برای مثال عنوان این مقاله “چگونه یک محتوا را سئو کنیم؟” است و مطالبی که نوشته شده همه در راستای پاسخ به این سوال هست.
سعی کنید در عنوان نوشتن وسواس به خرج بدهید چرا که عنوان دقیقا همان چیزی است که کاربر به دنبال آن میگردد
و باید عنوان سایت شما یا عنوان صفحه ی شما کاربر را به سمت خودش جلب کند
به طوریکه دربین این همه نتیجه در گوگل فقط و فقط روی عنوان شما کلیک کند.
سعی کنید با طرح یک سوال کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید
و یا با استفاده از اعداد توجهش را جلب کنید و یا اینکه از کلماتی مانند راز یا کشف شدن
و یا شگفت انگیز استفاده کنید. به مثال های زیر برای نوشتن عنوان دقت کنید:
4 روش برای از بین بردن جای جوش؟
چگونه در 21 روز عادت جدید ایجاد کنیم؟
راز رسیدن به لینک یک گوگل کشف شد.
2_توضیحات متا یا meta description
متای توضیحات درواقع همان متنی است که در زیر عنوان های نتایج گوگل نوشته می شود.
سعی کنید متن متای توضیحات شما بین 150 تا 160 کاراکتر باشد.
ترجیحا با کلمه ی کلیدی اصلی تان شروع شود و تا حدی بصورت تبلیغاتی بنویسید تا کاربر با خواندن آن جذب شود.
سعی کنید از متنی که در متای توضیحات استفاده می کنید درون محتوای تان هم استفاده کنید.
به این نکته ی مهم هم توجه داشته باشید که متای توضیحات مربوط به مقالاتتان باهم متفاوت باشد و
هیچ دو صفحه ای در سایت تان نباید دارای متای توضیحات یکسانی باشد.
3_ Heading tags یا تگ عنوان در محتوا
در محتوای شما پاراگراف هایتان باید عنوان داشته باشند و این عنوان ها دارای تگ هایی هستند که از h1 تا h6 مشخص می شوند.
به شما هشدار میدهم که در صفحات خود فقط یکبار از تگ h1 استفاده کنید آن هم برای عنوان اصلی مقاله تان. اگر با وردپرس کار می کنید
بطور خودکار عنوان را با تگ h1 برای شما درنظر میگیرد و شما از تگ های h2 به بعد استفاده کنید در عنوان های پاراگراف هایتان.
و سعی کنید که در یکی از h2 ها از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید و بقیه را حول محور کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید.
4_سئوی محتوای متن
و اما میرسیم به بحث متن اصلی مقاله که میشود همان پاراگراف های مقاله ی شما.
تاکید میکنم که به هیچ عنوان محتوای کپی شده نداشته باشید.
گوگل محتوایی که عینا از یک سایت دیگر کپی شده باشد را دوست ندارد.
پس شما هم کاری که گوگل دوست ندارد را انجام ندهید.
سعی کنید محتوای منحصر بفرد خودتان را بنویسید.
حداقل 600 کلمه برای مقاله ی خود در نظر داشته باشید. و زیر 300 کلمه اصلا به مقاله فکر نکنید.
پاراگراف ابتدای مقاله ی شما بسیار اهمیت دارد پس بهتر است از کلمه ی کلیدی اصلی تان در پاراگراف اول حتما استفاده کنید.
به شما گفته بودم که محتوای خود را کاربرپسند بنویسید.
اینجا دقیقا همان جایی است که شما باید به فکر کاربر باشید
و درگیر گوگل برای بهینه کردن محتوا نشوید و سعی کنید مشکلی را از کاربر رفع کنید در مقاله تان.
5_تصویر گذاشتن در متن
سعی کنید به طور میانگین 1 تا 4 عکس در محتوای خود داشته باشید.
برای محتواهای آموزشی معمولا بیشتر از 4 عکس نیاز است که خب چه بهتر گوگل از هر چیزی که برای کاربر کار را راحت تر کند استقبال می کند.
پس شما هم از عکس و فیلم و صوت و پی دی اف برای کاربران استفاده کنید تا گوگل هم از شما و مقاله تان استقبال کند.
در وردپرس بخشی هست با نام تصویر شاخص که اولین تصویر مقاله ی شما است
بهتر است برای آن ویژگی متن جایگزین یا alt tag را با استفاده از کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیرید.
ویژگی متن جایگزین در واقع زمانی که عکس شما برای کاربران لود نمی شود نشان داده می شود
و کمک می کند که کاربر و گوگل متوجه شوند تصویر مربوط به چه موضوعی است.
سعی کنید تصاویر با حجم کم و کیفیت بالا را داخل سایت تان آپلود کنید.
تصاویر با حجم بالا سرعت صفحه ی شما را در لود شدن کند میکند
و این اصلا خوب نیست چرا که کاربر سریعا سایتی که دیر لود می شود را می بندد و به سراغ سایت رقیب می رود.
استفاده از ابزار یواست سئو برای سئو کردن محتوا
کسانی که با وردپرس کار میکنند برای سئو کردن محتوای خود اکثرا از افزونه ی یواست سئو استفاده می کنند.
باید به شما عزیزان اطلاعاتی درمورد این ابزار بدهم و شما را از یک سری ابهاماتی که این ابزار دارد آگاه سازم.
اول از همه بگویم که سئو یک مسیر است و در طول این مسیر ما از ابزار ها کمک میگیریم.
یواست سئو یکی از این ابزار ها است که برای سئوی محتوا از آن بهره میگیریم که به ما بگوید و یا یادآوری کند که مسیر ما درست طی می شود.
خیلی ها در گیرودار اینکه تمامی دایره های قرمز رنگی که این ابزار نشان میدهد را سبز کنند
ولی حقیقت این است که نباید خیلی درگیر این بخش شد و همینکه مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید
بعلاوه ی اینکه لینک سازی داخلی و خارجی را به درستی اجرا کنید
دیگر نیاز نیست درگیر دایره های قرمز رنگ یواست سئو شوید.
بخصوص که در بخش خوانایی این ابزار در ایران با باگ هایی رو به رو است
و چه بسا که شما از نظر نوشتاری در مقاله تان مشکلی ندارید اما بخش خوانایی به شما خطاهای غیر منطقی می دهد.
نتیجه گیری : امیدوارم که در این مقاله از فرازنتورک توانسته باشم به خوبی به سوال “چگونه یک محتوا را سئو کنیم؟ ” پاسخ داده باشم.
و تا حدی این آگاهی را به شما بدهم که بتوانید محتوای سئو شده و با کیفیت تولید کنید که هم مورد پسند کاربر باشد هم مورد پسند گوگل.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.