کاربرد رايانش ابری در تجارت و کسب و کار
کاربرد رايانش ابری در تجارت و کسب و کار
رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری، مدلی برای دسترسی راحت و طبق تقاضای شبکه به مخزن مشترکی از منابع محاسباتی قابل پیکره بندی است.
(مثلاً شبکه ها، سرورها، ذخیره سازی، اپلیکیشن ها و سرویس ها) که به سرعت تامین شده و با حداقل تلاش مدیریت یا تعامل سرویس دهنده، آزاد میشود.
رایانش ابری فرصتهای زیادی عرضه نموده و به شرکتها در بهبود کسب و کار و کاربرد کارآمدتر تکنولوژی کمک مینماید.
برخی رایانش ابری را بعنوان مدل سرویس فناوری اطلاعات تعریف میکنند.
سرویسهای محاسباتی (سختافزار و نرمافزار)، طبق تقاضا و به شیوه سلف سرویس به مشتریان روی شبکه تحویل داده میشوند.
انسان ها براي كسب درآمد و برآورده سازي نيازهاي خود، به زمينه هاي شغلي مختلفي روي مي آورند
و در اين مسير از ابزارهاي مختلفي براي بهينه سازي و افزايش بهره وري در كسب و كار خود سود مي برند.
بديهي است كه رايانش ابري نيز از اين مسئله مستثني نيست و اغلب اهالي دنياي كسب و كار، پتانسيل هاي اين فناوري در زمينه ي تجارت را دريافته اند.
در مطالعه اي كه با همكاري نشريه ي اكونوميست و شركت آي بي ام انجام شده،
از ميان 572 كسب و كار مورد بررسي، نزديك به سه چهارم آن ها در حال استفاده از رايانش ابري يا آزمايش اين تكنولوژي هستند.
علاوه بر اين، احتمال مي رود 90 درصد از اين كسب و كارها در سه سال آينده به مشتريان رايانش ابري تبديل شوند.
با وجود استقبال كنوني از رايانش ابري در حوزه ي كسب و كار، بايد به خاطر داشت كه اغلب اين كسب و كارها صرفا از رايانش ابري به منظور جايگزيني براي رويه هاي اداري قديمي خود استفاده مي كنند و تنها 16درصد از آن ها از رايانش ابري به منظور ايجاد نوآوري در كسب و كار خود بهره مي برند.
دليل استقبال عمده ي كسب و كارها از رايانش ابري، مزايايي است كه اين فناوري با خود به همراه دارد.
يكي از اين مزايا انعطاف پذيري رايانش ابري است كه به كاربران اجازه مي دهد در هر زمان به تناسب نياز خود منابعي را خريداري كنند؛
همين مسئله به كاربران كمك مي كند تا از هزينه هاي اضافي براي منابعي كه نياز چنداني به آن ها ندارند خلاص شوند.
يكي از مثال هاي قابل توجه در اين زمينه، سرويس استريم ويدئوي نتفليكس است؛
اين شركت از سرويس هاي ابري آمازون استفاده مي كند.
نتفليكس در ساعات اوج استفاده ي تماشاگران از سرويس خود، منابع ابري بيشتري را مورد استفاده قرار مي دهد
و در ساعات ديگر از منابع كمتري بهره برداري مي كند.
تصور كنيد به جاي استفاده از سرويس هاي آمازون، نتفليكس از ديتاسنترهاي اختصاصي خود استفاده مي كرد؛
نه تنها اين شركت مجبور بود هزينه ي زيادي براي ايجاد و نگهداري از اين ديتاسنترها صرف كند،
بلكه همچنين در ساعات كاهش تعداد تماشاگران، بخش زيادي از توانايي اين ديتاسنترها بلااستفاده مي ماند.
تطبيق پذيري نيز مزيت ديگر رايانش ابري است كه به سرويس هايي نظير نتفليكس و ActiveVideo اجازه مي دهد محتواي خود را در دستگاه هاي متخلف نظير رايانه هاي شخصي، تلفن هاي همراه و… ارائه دهند.
علاوه بر انعطاف پذيري، ارائه ابزارهاي تحليلي يكي از برتري هاي رايانش ابري است.
يكي از كسب و كارهايي كه با كمك رايانش ابراي بهره وري خود را افزايش داده، وب سايت Etsy است
كه به خريد و فروش كالاهاي دست ساز مي پردازد.
به لطف فناوري ابري، Etsy مي تواند داده هاي مربوط به خريد و فروش كالاهاي خود را تحليل و پيشنهادات متناسب را به كاربرانش ارائه كند.
رايانش ابري پيچيدگي استفاده از خدمات را نيز كاهش مي دهد،
از آنجا كه كاربران تنها با محصول نهايي سر و كار دارند، نيازي به فراگرفتن دانش فني چنداني نخواهند داشت.
براي مثال:
سرويس Cloud print از شركت زيراكس، به كاربران اجازه مي دهد
بدون نياز به آشنايي با دستگاه هاي چاپ و روش هاي آماده سازي اسناد چاپي، بتوانند اسناد مورد نظرشان را به چاپ برسانند.
به كمك سرويس هاي ابري، پيچيدگي هاي فني از ديد كاربر پنهان شده و استفاده از خدمات آسان مي شود.
دستيارهاي هوشمندي نظير الكسا و سيري نيز به سرويس هاي ابري وابسته اند؛
اين دستيارهاي هوشمند مي توانند مسئوليت هايي نظير ارسال پيام، برقراري تماس و برنامه ريزي جلسات را انجام دهند.
چنين امكاناتي مي توانند باعث افزايش بهره وري در محيط هاي تجاري شوند.
در نهايت بايد گفت، استفاده از انواع مختلف خدمات ابري و تركيب كردن آن ها، نه تنها كسب و كار را آسان مي كند،
بلكه همچنين ارائه مدل هاي تجاري جديد را براي اهالي دنياي كسب و كار ممكن مي سازد.
جهت مشاهده فیلم های آموزشی هاستینگ بر روی این لینک کلیک نمایید.
جدیدترین اخبار مجموعه فراز نتورک را در صفحات اجتماعی دنبال کنید
نویسنده: مهندس موسی رشوند
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.