بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه
بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه
عرضه اولیه یا همان Initial Public Offering که به اختصار IPO نامگذاری می شود،
به اولین روزِ عرضهی درصد مشخصی (عموما بین 5% تا 20%) از کل سهام یک شرکت در بورس گفته میشود.
وقتی شرکتی تصمیم میگیرد سهام خود را در بورس تهران عرضه کند،
پس از طی مراحل مختلف و ارزیابیهای گوناگون توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران و در صورت پذیرش، درصدی از سهام کل شرکت خود را در بورس عرضه میکند
در واقع با عرضه اولیه سهام یک شرکت در بورس، تمامی معاملهگران حاضر در بورس میتوانند برای اولین بار سهام آن شرکت را خریداری کنند.
تجربه نشان داده که بیش از ۹۰% از عرضههای اولیهای که در بورس انجام میشوند سودآور هستند.
توجه داشته باشید که عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، تازه کار خودش را شروع کرده است.
بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است.
حتی گاهی شرکتهای دولتی با سالها سابقه کار در این عرضه شرکت می کنند.
نکته:
هدف اصلی عرضه شرکتها در بورس، جذب سرمایه و تأمین مالی است.
ورود شرکتها به بورس آنها را ملزم به شفافیت در امور مختلف و صورتهای مالی میکند.
این امر خود سبب میشود اعتبار بیشتری کسب کنند و در مواردی مانند وام گرفتن کار راحتتری داشته باشند.
علاوه بر این، حضور در بورس شرکت را در معرض عموم قرار داده و موجب نمایش چهرهای مثبت از آن خواهد شد
که خود میتواند به استقبال هرچه بیشتر مشتریان و افزایش فروش و سود بینجامد.
حالا چگونه عرضه اولیه بخریم؟
برای خرید یک عرضه اولیه شما باید مراحل زیر را طی کنید:
- دریافت کد بورسی
- ثبت نام در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری
- اطلاع از زمان عرضه اولیه:
با دنبال کردن سایت فرازنتورک و کانال تلگرامی سهام ناب میتوانید از زمان عرضه اولیه مطلع شوید
- افزایش موجودی حساب
- ثبت سفارش
خب حالا بعد از اینکه عرضه اولیه را گرفتیم این سوال پیش می آید که حالا چه زمانی اقدام به فروش آن کنیم؟
یا به عبارت دیگر بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه چه وقتی است؟
-
رسیدن به بازدهی 20درصدی:
بیشتر سهام هایی که برای اولین بار در بورس عرضه میشوند، بازدهی حدود 20 درصدی را نصیب سهامداران میکنند.
به این ترتیب با احتساب سقف نوسان مثبت 5 درصدی روزانه، باید با بعد از 4 روز از زمان عرضه، در انتظار فروش سهم بود.
البته در این میان استثنا نیز وجود دارد.
بهطوریکه برخی از نمادها در دومین روز از عرضه نیز سقف 5درصدی نوسان مثبت را نیز طی نمیکنند
و این موضوع آلارمی است برای خروج هر چه سریعتر از سهم.
-
توجه به صفهای خرید:
یکی از مهمترین نشانههای خروج از سهم تازه وارد به بازار، برچیدن صفهای خرید است.
از آنجا که در روز نخست عرضه اولیه، تعداد بالایی از سهامداران برای خرید اقدام میکنند، طبعا تعداد کمی نصیب هر کد معاملاتی میشود.
بنابراین سهامداران در روزهای آتی به خرید سهم اقدام کرده و در واقع صف خریدی را روزانه برای آن شاهد خواهیم بود.
شاید در طول هر روز سهامدار عمده شرکت اقدام به عرضه سهم و کاستن از این صف خرید داشته باشد، ولی مجدد صف برای آن تشکیل میشود.
هر زمان که دیگر صف خریدی برای سهم باقی نماند و به تعادل رسید، میتوان نشانهای از این امر برای فروش برداشت کرد.
-
توجه به عوامل بنیادی:
یکی دیگر از موارد، توجه به گزارشهای عملکرد شرکت و تحلیلهای بنیادی از سوی شرکتهای کارگزاری و تحلیلگران است.
خوشبختانه با گسترش فضای مجازی، قبل و بعد از هر عرضهای تعداد زیادی گزارش تحلیلی منتشر شده که محدوده ارزندگی سهم در آن قابل مشاهده است.
-
توجه به روند کلی بازار:
بازار سهام مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دورههای متفاوتی از رکود، رشد، رونق و در نهایت نزول است
و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق میافتد.
اگر شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه شود معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا میکند
و به همین دلیل چون جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایینتر از دوران رونق خواهد بود.
ولی در دوران رونق و صعود شدید بازار قضیه برعکس است.
از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است عموماً تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد میشود
که در نهایت میتواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صفهای خرید سنگین در آن سهم باشیم.
جهت مشاهده دوره های آموزشی بر روی این لینک کلیک نمایید.
جدیدترین اخبار مجموعه فراز نتورک را در این صفحه اجتماعی دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.