تنظیمات حرفه ای ایمیل سرور MDaemon

تنظیمات حرفه ای ایمیل سرور MDaemon
وارد منوی Setup می شویم و روی Server Setting کلیک می کنیم
اولین بخش Delivery هسش، به معنی ارسال کردن و Outbound Mail های ما رو زیر مجموعه خودش قرار می دهد
بنابراین سه تا تنظیم اینجا برای ما گذاشته:
اولی میگه همیشه خودت مستقیم ایمیل بزن، هرچقدرم به مشکل خوردی باز خودت مستقیم بزن.
دومی میگه همه رو بده Smart Host ایمیل بزنه هیچوقت خودت مستقیم نزن.
سومی که بهترین راه حل هستش و Solution 2 ما اینو میگه،
یعنی اول همه رو خودت ایمیل بزن اگه مشکلی داشتی بده Smart Host ایمیل بزنه
حالا که دارم از Smart Host استفاده میکنم باید آدرسش رو بدم که در واقع همون ادرس هاست ام هستش
یه آپشنی اضافه شده در MDaemon های جدیدتر که بستگی به تنظیمات اون Smart Host شما داره،
اگه مطمئن نیستید که MX رکوردهای هاست تون یک جای دیگه هستش، شما میتونید اصلا اینو تیک نزنید.
اما قسمت بعدی وقتی یه هاستی وجود داره و من دارم بهش ایمیل میزنم و ازش میخوام بجای من یه ایمیل رو ارسال کنه،
اولین چیزی که از من میپرسه یوزرنیم و پسورد هسش.
باید مطمئن شه که ببینه آیا من اجازه دارم چنین درخواستی بکنم یا نه؟
این Authentication به دو روش انجام میشه:
یا روش SMTP هستش یا روش POP که بستگی به تنظیمات ما داره،
ولی معمولا در هاست های لینوکسی به روش SMTP هستش.
خب یوزرنیم ما چی میشه؟
شما دو راه دارید یا از همون اکانت Cpanel تون استفاده کنید که من همین کار رو میکنم
یا اینکه خودتون یه اکانت آنجا درست کنید و همیشه برای اینکار استفاده اش بکنید.
مزیت استفاده از یه اکانت جداگانه اینه که همیشه پسوردش ثابته،
اما وقتی از اکانت Cpanel استفاده میکنید باید خیلی حواستون رو جمع کنید یک وقتایی پیش میاد به هر دلیلی رمز Cpanel عوض میشه،
شما یادتون میره اینجا عوض کنید اونوقت چون این Solution هم بکاپ هستش شما بلافاصله متوجه اش نمیشید، مشتریانتون، کارمندانتون اعتراض میکنن
که بعضی ایمیل ها رد نمیشه،
بعد ممکنه توی Log که میخوره متوجه بشید اینجا SMTP Authentication تون به درستی انجام نشده بنابراین بسیار دقت کنید.
یه آپشن دیگه هم اینجا هسش میگه اگه این تیک رو بزنم دیگه این یوزرنیم و پسورد اینجا مهم نیست
و یوزرنیم و پسوردی که خود یوزرها در Account Setting میتونن ارائه بدن، اون مهم میشه.
چندتا Delivery Setting هم این پایین هستش، میگه اگه یکسری اتفاقات افتاد Setting رو ادامه نده،
بهترین آپشن های که گذاشته شده و میشه استفاده کرد همین هاست و خواهش میکنم خیلی سریع اینها رو عوض نکنید
ولی Error های 5XX که مثلا 510 یا 550 خطاهایی هستن که از زمان ارسال ایمیل دریافت میکنیم.
هرچقدر شما سخت تر بگیرید درصد خطای بیشتری وجود داره
بنابراین بهتره که در وهله اول بیشتر از این، اینها رو در حالت سخت گیرانه تر قرار ندیم
دومین بخش Servers هستش:
یسری تنظیمات سروری هستش. گزینه اول میگه امکان Hijack اکانت تون هم وجود داره یعنی ممکنه به ضررتون هم تموم شه،
گزینه 4 رو اگه تیک بزنیم میگه توی ایمیلی اگه دوبار آدرس ایمیلی آمده باشه بدون اینکه به کسی بگی برو یدونه ش کن،
بهترین حالت همین انتخاب های پیش فرض هستش و تغییرشون ندید مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که نیاز به تغییر آنها دارید
سومین بخش Ports هستش:
پورت SMTP Inbound و Outbound بصورت پیش فرض 25 هستش و بهتره که اینها رو عوض نکنیم.
MSA Port عدد پورتش بصورت پیش فرض 587 هسش.
پورت های POP3 که 110 و پورت IMAP عدد 143 هستش.
که اینها پورتهای بسیار معروف ایمیل زدن هستن.
SSL ها هم که می بینید غیرفعال هستن و نمی تونید اصلا تغییر بدید
بخش DNS:
ما همیشه ترجیح میدیم خود MDaemon بره سراغ تنظیمات DNS یی ویندوز و از خود ویندوز استفاده کنه
قاعدتا یه DNS سروری تو شبکه تون دارید که به درستی فعالیت میکنه و چه بهتر که سرور MDaemon هم بیاد از اون استفاده کنه
اما به هر دلیلی اگه شما دلتون میخواد یه DNS سرو دیگه ای رو استفاده کنید اینجا میتونید آدرس اونها رو وارد کنید.
این هم برای تغییر دادن فایل Host هستش و Cache File MX ها هستش
وقتی که شما با MDaemon کار میکنید MX Record ها رکوردهای Mail هستن که میل سرورهای هر دامین رو نشون میدن؛
بنابراین وقتی که MDaemon داره ایمیلی رو به یک آدرسی میفرسته، اول میره سراغ DNS اون و ازش میپرسه MX ها چی هستن؟
MX ش رو میگیره و بعد به MX ش میره ایمیل رو Deliver میکنه.
به همین راحتی میاد MX ها رو نگهداری میکنه که هی این مراحل رو تکرار نکنه
بخش Timeouts:
در زمانی که اینترنت شما خیلی قوی نباشه این Timeouts خیلی بدرد شما میخوره
به طور مثال:
- یه ایمیلی که میخواد ارسال بکنه شما بهش میگید بیشتر از 30 ثانیه وقت نذار،
- برای فلان پروتکلش بیشتر از 60 ثانیه وقت نذار،
- 10 ثانیه صبر کن تا این MX جواب بده اگه جواب نداد بعد از یه مدت دیگه ای Retry کن.
این مقادیر پیش فرض، مقادیرین که بهینه هستن و بهتره اینها رو هم عوض نکنید
مگه اینکه اینترنت شما مشکل داشته باشه و بگید برای MX، بیست ثانیه وقت بزار
بخش Sessions هم همینطور:
مثلا در قسمت SMTP چند تا SMTP همزمان Outbound داشته باشیم زمانی که اینترنت من خوبه که هیچ،
اما وقتی اینترنت من مشکل داره و پهنای باند من کمه شما میتونید بیایید اینجا این اعداد رو کم بکنید
و اجازه بدید که 5تا 5تا ایمیل ها خارج بشن، تا مشکل شما حل بشه و همه چیز به حالت عادی برگرده.
بخش Mail Release رو در ادامه توضیح میدیم،
بریم سرغ بخش Archiving یا آرشیو:
یه زمانی ما در سرورها ادمین رو لازم داریم بعضی کارهای ادمینی انجام میدیم
توی این کارهای ادمینی یکیش اینه که یه کپی از هر چیزی که توی شبکه وجود داره رفت و برگشت ازش نگه دارم،
چندتا راه حل برای من اینجا گذاشته، آدرس فایل آرشیو تو این مسیر هستش چند تا آپشن هم در اختیارمون گذاشته
که مثلا Inbound ها رو نگه دارم بعد آپشن Based on Recipient میگه برای هر یوزر یه فولدر درست کنم؟
برای Outbound هم همین طور، آپشن بعدی میگه اگه چندتا دامین داشتی آرشیو هر دامین رو هم جدا جدا نگه دارم؟
یه روش آرشیو هم به این صورت هسش که من یه اکانت درست کنم اینجا بگم هر ایمیلی که ارسال و دریافت شد یه کپی بده به این اکانت بعنوان آرشیو
این جا هم پرسیده که از ایمیل های اسپم و فوروارد هم آرشیو بگیرم یا نه؟
بخش بعدی در مورد از بین بردن ایمیل ها هستش:
ما یکسری ایمیل داریم که در قسمت قرنطینه های ما و Restricted Attachment های ما هستش،
یه Attachment هایی بودن که آنتی ویروس ما تشخیص داده ویروسی هستن میگه که بعد چند روز من اینها رو از بین ببرم
مقدار صفر رو که گفتیم همون بینهایت هستش، مثلا میتونم بگم بعد ده روز همه رو پاک کن
بخش Unknown Mail:
یه ایمیلی زده میشه به آدرسی که وجود نداره، باید بعدش چکار کنیم؟
چندتا تصمیم میشه گرفت:
1- به فرستنده ش برگردونیم (بصورت پیش فرض این تیک نخورده) دلیلش هم اینه
مثلا ایمیل هایی فرستاده میشه که گیرنده ندارن و ایمیل ما بهشون جواب میده و همین جور هی زیاد میشه،
بعد یه مدت می بینید ایمیل تون داره جوابی پس میده که یوزر نیست یوزر نیست و خود سرور شما داره اسپم میفرسته
در واقع شما درگیر خطای حمله یه نفر دیگه شدید بنابراین خیلی بهتره که این تیک رو بردارید
2- اما یه راه دارید این ایمیلی که اومده شاید یه چیز مهمی باشه بنابراین میتونم به یه نفر ارسالش کنم،
مثلا به Post Master ارسالش کنم یا اینکه بفرستیمش به پوشه Bad Message که ادمین بعدا بره نگاه کنه و تصمیم بگیره اونها چی هستن.
ولی بعدها خواهید دید که اگه کار شرکتتون زیاد باشه و روی سرورتون Load زیادی بیاد همین Send to post master هم میتونه یکی از دردسرها برای شما باشه.
شما در روز چندین ایمیل دریافت میکنید که اصلا مربوط به شما نمیشه یا اسپم الکی هستن
به آدرس های الکی ارسال شدن فقط برای تست همین جوری ارسال شدن
و خودش یه لود کاری برای شما ایجاد میکنه حتی ممکنه شما برید این دوتا تیک بعدی رو هم بردارید
بخش Message Recall:
یک ایده بسیار خوبیه،
خیلی پیش میاد که یه نفر یه ایمیل رو میزنه بعد بلافاصله به شما زنگ میزنه که آقا این ایمیل رو اشتباه فرستادم
لطفا برگردون یجوری جلوش رو بگیر رد نشه،
این روش میگه سرور یه مدت کوتاهی بین 1 تا 15 دقیقه ایمیل هایی که ارسال میشن رو رد نمیکنه
و توی خودش نگه میداره تا ببینه کسی درخواست Recall یا پس گرفتن این ایمیل رو داره؟ یا نه؟
اگه توی این مدت درخواستشو فرستاد که در ادامه باهم می بینیم چطور میشه درخواست رو فرستاد،
MDaemon هم این Message رو بهش پس میده و اصلا اینو به کسی ارسال نمیکنه
بخش Domain Sharing:
وقتی داشتیم راجع به سرویس Minger میگفتیم در مورد این صحبت کردیم در واقع این سرویس همونه
وقتی شما Domain Sharing انجام میدید شما دوتا سرور مختلف MDaemon دارید که یه دامین رو دارن با همدیگه Share میکنن
و یوزرهاشون با همدیگه فرق داره، اونوقت هستش که شما توی هر سرور، آدرس سرورهای دیگه رو میدید
و اینجا MDaemon شما میگه هر وقت که خواستید ایمیل بزنید اگه اون یوزر رو پیش خودش نداشت میره تو سرورهای دیگه میگرده و ایمیل رو بهش تحویل میده
پورتش هم که می بینید به صورت پیش فرض 4069 هستش
ترجیحا اگه هم شما نیاز داشتید ازش استفاده کنید تغییرش ندید تا با پورت های دیگه به تداخل نخوره
بخش Priority Mail:
میگه وقتی که یه ایمیل خیلی مهم بود که باید این هم ببینیم چجوری Set کنیم.
ایمیل Priority داره، فارغ از اینکه چه زمان بندیی گذاشتیم که ایمیل ها هر چند دقیقه یکبار ارسال بشن،
ایمیل هایی که دارای Priority هستن بلافاصله ارسال میشن.
بخش IP Cache:
که کاملا واضح هست، یه Cache آی پی هستش که اینجا میتونیم هاست و آی پی رو بدیم و MDaemon ازش استفاده کنه
بخش Default Signature:
زیر تمام ایمیل هایی که میفرستید میتونید یه متنی بزنید
مثلا دیدی بعضی شرکتها ایمیل میزنن میگن اگه این ایمیل مربوط به شما نیست لطفا پاکش کنید،
هر گونه استفاده غیرمجاز پیگرد قانونی دارد،
یا مثلا نوشتن لطفا پرینت نکنید و طبیعت رو حفظ کنیم.
اینها جملاتی هست که ما میتونیم استفاده کنیم
بخش Public & Shared Folder:
برای یوزرهاتون میتونین Public Folder ها رو درست کنین که یکسری ایمیل هاشون رو با همدیگه Share کنن و در کنار همدیگه اینها رو ببینن.
روی Apply میزنم تا تغییراتی که تا این جا دادیم ذخیره بشه
جهت شرکت در دوره های فراز نتورک بر روی این لینک کلیک نمایید
جدیدترین اخبار مجموعه فراز نتورک را در این صفحه اجتماعی دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.