جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • شبکه و امنیت
    • تکنسین شبکه
      • پسیو شبکه و طراحی Data Center
      • CompTIA
      • Help Desk
      • فیبر نوری
      • دوربین های مداربسته
      • سیستم های امنیتی
      • IOT & BMS
    • مایکروسافت
      • ویندوز سرور (MCSA , MCSE)
      • شیرپوینت
      • SQL Server
      • System Center
      • سرویس های تخصصی
    • سیسکو
      • CCNA
      • CCNP Enterprise
      • CCNP Security
      • CCNP Collaboration
      • CCNP Data Center
      • CCNP Service Provider
      • CyberOps Professional
      • DevNet Professional
      • CCIE
    • مجازی سازی ، Cloud و Storage
      • VMware
      • HPE
      • EMC
      • بکاپ و مانیتورینگ شبکه
      • AWS
    • لینوکس
      • دوره های پایه و LPIC
      • سرویس های تخصصی لینوکس
      • سرویس های امنیتی لینوکس
      • بکاپ و مانیتورینگ
      • Embedded
      • هاستینگ
    • امنیت
      • fortinet
      • Splunk
      • GIAC Certified
      • Security Operations Center (SOC)
    • میکروتیک و وایرلس
    • جونیپر
    • تلفن های سانترال و VOIP
    • دواپس
  • برنامه نویسی و طراحی سایت
    • افزونه وردپرس
      • سئو و بهینه سازی
      • فروشگاهی (ووکامرس)
      • بکاپ و امنیت
      • صفحه ساز
      • آموزشی
      • افزونه های کاربردی
      • پشتیبانی و چت
      • ابزار های مدیریتی
      • تبلیغات و بازاریابی
      • فرم ساز
      • افزونه های گالری
      • افزونه های شبکه اجتماعی
      • افزونه های رزرو آنلاین و نوبت دهی
    • خدمات طراحی سایت
    • سئو و دیجیتال مارکتینگ
    • آموزش وردپرس
    • سرویس های Open Source
      • Vtiger CRM
      • ERP Odoo
      • کلاس آنلاین و ویدئو کنفرانس
    • پایتون (هوش مصنوعی و…)
    • Secure Coding
  • برق و الکترونیک
    • تعمیرات قطعات کامپیوتر و لب تاپ
    • تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات
    • تعمیرات پرینتر و لوازم اداری
    • تعمیرات تجهیزات شبکه
  • مدیریت
    • مدیریت فناوری اطلاعات
      • ISO/IEC 27001
      • ISC2 & ISACA Certification
      • ITIL
      • انستیتو دواپس
      • COBIT
      • PMBOK
      • SCRUM
    • مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری
    • استارتاپ
    • مدیریت اجرایی MBA
    • روانشناسی
      • روانشناسی بازار های مالی
      • انگیزشی
  • وبینار و کلاس آنلاین
    • سامانه LMS (مودل فارسی)
    • بیگ بلو باتن
    • سرویس ویدئو کنفرانس
 
خدمات شبکه فراز نتورک
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • 021-66416682
  • Info[@]faraznetwork.ir
خدمات شبکه فراز نتورک
  • خانه
  • شبکه و امنیت
    • تکنسین شبکه
      • پسیو شبکه و طراحی Data Center
      • CompTIA
      • Help Desk
      • فیبر نوری
      • دوربین های مداربسته
      • سیستم های امنیتی
      • IOT & BMS
    • مایکروسافت
      • ویندوز سرور (MCSA , MCSE)
      • شیرپوینت
      • SQL Server
      • System Center
      • سرویس های تخصصی
    • سیسکو
      • CCNA
      • CCNP Enterprise
      • CCNP Security
      • CCNP Collaboration
      • CCNP Data Center
      • CCNP Service Provider
      • CyberOps Professional
      • DevNet Professional
      • CCIE
    • مجازی سازی ، Cloud و Storage
      • VMware
      • HPE
      • EMC
      • بکاپ و مانیتورینگ شبکه
      • AWS
    • لینوکس
      • دوره های پایه و LPIC
      • سرویس های تخصصی لینوکس
      • سرویس های امنیتی لینوکس
      • بکاپ و مانیتورینگ
      • Embedded
      • هاستینگ
    • امنیت
      • fortinet
      • Splunk
      • GIAC Certified
      • Security Operations Center (SOC)
    • میکروتیک و وایرلس
    • جونیپر
    • تلفن های سانترال و VOIP
    • دواپس
  • برنامه نویسی و طراحی سایت
    • افزونه وردپرس
      • سئو و بهینه سازی
      • فروشگاهی (ووکامرس)
      • بکاپ و امنیت
      • صفحه ساز
      • آموزشی
      • افزونه های کاربردی
      • پشتیبانی و چت
      • ابزار های مدیریتی
      • تبلیغات و بازاریابی
      • فرم ساز
      • افزونه های گالری
      • افزونه های شبکه اجتماعی
      • افزونه های رزرو آنلاین و نوبت دهی
    • خدمات طراحی سایت
    • سئو و دیجیتال مارکتینگ
    • آموزش وردپرس
    • سرویس های Open Source
      • Vtiger CRM
      • ERP Odoo
      • کلاس آنلاین و ویدئو کنفرانس
    • پایتون (هوش مصنوعی و…)
    • Secure Coding
  • برق و الکترونیک
    • تعمیرات قطعات کامپیوتر و لب تاپ
    • تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات
    • تعمیرات پرینتر و لوازم اداری
    • تعمیرات تجهیزات شبکه
  • مدیریت
    • مدیریت فناوری اطلاعات
      • ISO/IEC 27001
      • ISC2 & ISACA Certification
      • ITIL
      • انستیتو دواپس
      • COBIT
      • PMBOK
      • SCRUM
    • مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری
    • استارتاپ
    • مدیریت اجرایی MBA
    • روانشناسی
      • روانشناسی بازار های مالی
      • انگیزشی
  • وبینار و کلاس آنلاین
    • سامانه LMS (مودل فارسی)
    • بیگ بلو باتن
    • سرویس ویدئو کنفرانس
اینجا شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

خدمات شبکه فراز نتورک > دانلود رایگان > مایکروسافت > MCSE > مانیتورینگ سرور

مانیتورینگ سرور

1401/11/25
ارسال شده توسط محمدرضا بیات
MCSE

مانیتورینگ سرور چیست؟

نظارت بر سرور بخش مهمی از مدیریت زیرساخت سرور شما است. علاوه بر پیگیری خرابی های سخت افزاری، به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی را قبل از جدی شدن شناسایی کنید.

سرورها اجزای ضروری زیرساخت های مدرن فناوری اطلاعات هستند و خدماتی مانند ایمیل، میزبانی وب، مدیریت پایگاه داده و سایر برنامه ها را ارائه می دهند.

نظارت بر سرورها مهم است زیرا به شما امکان می دهد مشکلات را زود تشخیص دهید و از خرابی و از دست دادن داده ها جلوگیری کنید.

راه های مختلفی برای نظارت بر عملکرد سرور وجود دارد، از ابزارهای ساده گرفته تا راه حل های پیچیده.

مانیتورینگ سرور چگونه کار می کند؟

گردش کار دقیق برای نظارت بر سرورها به انتخاب شما از نرم افزار نظارت بر سرور و سرورهای مبتنی بر ابری که می خواهید نظارت کنید بستگی دارد. همانطور که تجارت شما از نظر اندازه و پیچیدگی رشد می کند، باید یک سیستم نظارت بر سرور را انتخاب و پیکربندی کنید که داده ها را از هر سیستم مبتنی بر ابر جمع آوری می کند.

فرآیند کلی نظارت بر سرورها را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد:

  • Identify the most important KPI : مهمترین KPI را شناسایی کنید

نظارت بر سرور با شناسایی اطلاعاتی که می خواهید از هر سرور جمع آوری کنید آغاز می شود. تصمیمات شما در اینجا به عملکردهای سرور برای تجارت شما بستگی دارد.

شما می توانید در دسترس بودن و عملکرد را به عنوان معیارهای مهم برای یک سرور برنامه انتخاب کنید.

برای یک وب سرور، ممکن است ظرفیت و زمان پاسخگویی را مهمترین فاکتورها در نظر بگیرید. شما ممکن است بر تأخیر، توان عملیاتی و قابلیت اطمینان یک سرور پایگاه داده تمرکز کنید.

  • Set baseline KPI values : مقادیر KPI پایه را تنظیم کنید

هنگامی که مشخص کردید کدام KPI مهم است، کار بعدی اندازه گیری عملکرد هر سرویس (یا عدم وجود آن) بر روی هر شاخص عملکرد کلیدی (KPI) است.

این اندازه گیری اولیه به عنوان یک خط پایه در برابر عملکرد آتی خدمات عمل خواهد کرد.

  • Configure data collection and analysis :پیکربندی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها

یک ابزار نظارت بر سرور باید برای جمع آوری داده ها از سرورهای مستقر در محیط ابری شما پیکربندی شود. نظارت سرور، فعالیت روی سرورها را با پخش گزارش‌های رویداد یا فایل‌های گزارش ردیابی می‌کند.

فایل های گزارش حاوی اطلاعات مربوط به خطاها، فعالیت کاربر، و هر رویداد امنیتی است که در سرور رخ می دهد.

  • Set up comprehensive and specific alerts:هشدارهای جامع و خاص را تنظیم کنید

شما جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های خود را پیکربندی کرده اید. گام بعدی ساختن یک سیستم هشدار است که به شما و تیمتان در زمانی که KPI به زیر آستانه می‌رسد، اطلاع می‌دهد.

  • Get ready to respond:برای پاسخ دادن آماده شوید

در نهایت، باید خط‌مشی‌ها و رویه‌هایی را برای مدیریت رویدادها ایجاد کنید. چه کسی مسئول یافتن راه حل برای مشکلات است؟

چگونه به یک هشدار پاسخ می دهید؟ چه نوع هشدارهایی نیاز به اقدام دارند؟ اگر قبل از تعریف نحوه رسیدگی شرکت شما به اعلان‌ها، به این سؤالات پاسخ دهید، مفید خواهد بود.

چرا مانیتورینگ سرور مهم است؟

  • سرورها یکی از مهم ترین اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات شما هستند و نظارت بر در دسترس بودن و قابلیت اطمینان آنها برای حفظ عملکرد یکنواخت کسب و کار شما حیاتی است.

اگر یک سرویس وب یا فایل در دسترس نباشد، کند باشد، از کار افتاده باشد، یا عملکرد ضعیفی داشته باشد، ممکن است مشتریان بالقوه را از دست بدهید.

اگر یک پایگاه داده داخلی در ذخیره یا بازیابی اطلاعات مشکل داشته باشد، ممکن است اطلاعات مهم تجاری را برای همیشه از دست بدهید.

  • نظارت بر یک سیستم اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد نرم افزار ارائه می دهد.
  • سومی ممکن است ایمیل ها را بررسی کند تا مطمئن شود که آنها به درستی وارد می شوند و چهارمی می تواند داده ها را بررسی کند تا ببیند آیا خطا وجود دارد یا خیر.

انواع مانیتورینگ سرور چیست؟

  • Availability/Up time Monitoring

مهم‌ترین معیار نظارت بر سرور است و اگر سرور غیرقابل دسترس باشد ، سرور را ردیابی می کند تا مطمئن شود که به درستی کار می کند و به درخواست های ارسال شده به سرور پاسخ می دهد.

  • Performance Monitoring

پیگیری زمان های Up time بسیار مهم است، و مهم است که کاربران شما بتوانند هر زمان که نیاز است به سرورهای شما دسترسی پیدا کنند. با این حال، زمان Up time و در دسترس بودن حداقل نظارت بر سرور است.

نظارت بر عملکرد به شما امکان می دهد تمام موضوعات مورد بحث را پیگیری کنید. ارزیابی عملکرد تضمین می کند که برنامه ها به سرعت شروع به کار می کنند و همانطور که انتظار می رود به درخواست های کاربر پاسخ می دهند.

  • Resource Monitoring

سرور یک جزء واحد نیست. در عوض، از چندین بخش تشکیل شده است. نظارت بر سرور باید بر روی عملکرد این اجزا متمرکز شود. هارد دیسک، رم و پردازنده سه جزء اصلی یک سرور هستند.

نظارت موثر بر منابع بخش مهمی از هر زیرساخت فناوری اطلاعات است. می توانید دما و ولتاژ سرورهای خود را کنترل کنید تا ببینید که چگونه کار می کنند. اما نظارت موثر بر منابع فراتر از این دو مورد است، و همچنین شامل استفاده از فضای دیسک، استفاده از حافظه، بار CPU، پهنای باند شبکه و موارد دیگر می شود. با استفاده از این اطلاعات، می‌دانید که آیا سرورهای شما به خوبی و کارآمد کار می‌کنند یا اینکه آیا چیزی باید برطرف شود

  • Error Monitoring

خطاها اجتناب ناپذیر هستند. چه به دلیل وارد کردن داده‌های نامعتبر توسط کاربران باشد، چه برنامه‌هایی که داده‌ها را در پایگاه‌های داده ذخیره نمی‌کنند یا تداخل بین سیستم‌های متعدد، خطا رخ می‌دهد. با این حال، باید نگران افزایش ناگهانی تعداد خطاها باشید.

سیستم های مانیتورینگ خطا در صورت انحراف فراوانی یا نوع خطاها از الگوی معمول، مدیران را مطلع خواهند کرد.

  • Log Monitoring

گزارش‌های سرور می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد آنچه در سرورهای شما اتفاق می‌افتد ارائه دهند، و گزارش‌های برنامه کاربردی می‌توانند به شناسایی مشکلات برنامه‌های در حال اجرا بر روی سرورهای شما کمک کنند. نظارت بر این نوع گزارش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا اتفاق وحشتناکی در یکی از سرورهای شما رخ داده است یا خیر.

برای بهترین نتایج، فایل های گزارش باید در مرکز ذخیره شوند. این امر روند ثبت را سرعت می بخشد زیرا نرم افزار نیازی به دسترسی از راه دور به فایل گزارش ندارد.

  • Database Monitoring

نظارت بر پایگاه داده، ردیابی معیارهای عملکرد مهمی است که بینشی در مورد عملکرد پایگاه داده شما ارائه می دهد. این معیارها شامل زمان پاسخ، در دسترس بودن، توان عملیاتی و استفاده از حافظه است. ردیابی این معیارها در طول زمان به شما امکان می دهد روندها و الگوهایی را شناسایی کنید که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه تغییراتی در سیستم خود ایجاد کنید.

یک استراتژی خوب نظارت بر پایگاه داده شامل جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف، از جمله گزارش‌ها، مدیریت رویدادها و ابزارهای شخص ثالث است. این به شما امکان می‌دهد هر چیزی را که در محیط شما اتفاق می‌افتد تجزیه و تحلیل کنید و در عین حال به اطلاعات تاریخی دسترسی داشته باشید که به شما کمک می‌کند بفهمید سیستم‌هایتان چگونه با هم کار می‌کنند.

نکته کلیدی این است که دریابید که گلوگاه‌ها در راه‌حل‌های معماری و طراحی شما برای رسیدگی به آن مسائل کجا رخ می‌دهند. به عنوان مثال، اگر پایگاه داده شما به کندی کار می کند زیرا منابع کافی برای رسیدگی به درخواست ها وجود ندارد، اضافه کردن سرورهای اضافی یا انتقال برخی از بارهای کاری به سرور دیگری را در نظر بگیرید. اگر پایگاه داده شما به دلیل بار زیاد به کندی پاسخ می دهد، ممکن است به دنبال راه هایی برای کاهش میزان ترافیکی باشید که توسط برنامه هایتان مدیریت می شود.

  • Security Monitoring

انواع نظارتی که ما تاکنون در مورد آنها بحث کرده‌ایم به مسائلی مربوط می‌شوند که به طور ناخواسته رخ می‌دهند. با این حال، برخی از مشکلات سیستم ناشی از اقدامات عمدی کاربران، بدافزار یا اشخاص ثالث است که ممکن است داده ها، سیستم ها یا کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد.

راه حل پیش فرض برای مسائل امنیتی سرور، نصب یک برنامه ضد بدافزار است. با این حال، ضد بدافزار به تنهایی از سرور شما در برابر تهدیدات مخرب محافظت نمی کند. یک برنامه خوب نظارت بر امنیت نه تنها بدافزار را شناسایی می‌کند، بلکه فعالیت‌های غیرمعمول سیستم و کاربر را نیز زیر نظر خواهد داشت.

بهترین روش های نظارت بر سرور

  • Define the Normal : حد نرمال را تعریف کنید

ایجاد یک پایه برای تعریف رفتار قابل قبول اولین گام در توسعه یک استراتژی نظارت بر عملکرد موثر است.

برای ایجاد یک خط مبنا، باید مشخص کنید که چه رفتاری برای سرورهای شما عادی است. انحراف از این رفتارهای طبیعی باید به عنوان علائم هشدار دهنده در نظر گرفته شود. هنگامی که یک مدیر انحراف از حالت عادی را می بیند، می تواند مشکل را جدا کرده و اقدام مناسب را انجام دهد.

  • Monitor Core Usage on the Server : نظارت بر استفاده از هسته در سرور

شامل جمع آوری معیارها از دستگاه های مختلف، از جمله CPU، درایو، RAM و پهنای باند است.

نظارت هسته ای به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا عملکرد سرورهای خود را در هر زمان به راحتی نظارت کنند. در نتیجه، آنها می توانند مشکلات احتمالی را قبل از اینکه آسیب جدی به سرورها وارد کنند، شناسایی کنند.

جدای از تجسم معیارهای عملکرد، تجزیه و تحلیل بلادرنگ امکان تشخیص سریع مشکلات سیستم و خطاهای شبکه را فراهم می کند.

  • Define Escalation Matrix : ماتریس تشدید را تعریف کنید

یک ماتریس تشدید تعیین می کند که چه کسی باید چه نوع مشکلی را مدیریت کند.

  • Generate & Monitor Regular Reports : ایجاد و نظارت بر گزارش های منظم

درک این نکته مهم است که شما به چیزی بیش از دانستن اینکه آیا سرور شما طبق برنامه کار می کند نیاز دارید، و باید مراقب باشید که سیستم شما نیز معمولاً کار می کند.

در حالی که مشغول کار بر روی وظایف اولویت دار IT خود هستید، ممکن است لازم باشد نیاز به تنظیم پارامترهای نظارت برای مطابقت با نیازهای در حال تغییر را به خاطر بسپارید. تنظیم یک یا چند گزارش برای ارسال روزانه به صندوق ایمیل می تواند به شما کمک کند آخرین نتایج و روند عملکرد سرور را یادآوری کنید.

  • Perform Configuration Management : مدیریت پیکربندی را انجام دهید

استفاده از پیکربندی مبتنی بر پروفایل برای مدیریت پیکربندی سرور (SCM) می تواند در  زمان حل مشکل شما  صرفه جویی کند.

هر سیستم در یک زیرساخت فناوری اطلاعات شرکتی نقش خاص خود را دارد، اما آنها مشترکات خاصی دارند. از این شباهت ها به نفع خود استفاده کنید. چندین حساب کاربری را بر اساس الزامات نقش ایجاد کنید و سپس تنظیمات آن کاربران را تغییر دهید. پس از انجام این کار، می توانید به راحتی تغییرات ایجاد شده در هر حساب را نظارت کنید. از آنجایی که این حساب ها دارای ویژگی های مشترک هستند، سیستم نظارتی شما به طور خودکار تغییرات را تشخیص می دهد.

  • Ensure high availability through Failover : از در دسترس بودن بالا از طریق Failover اطمینان حاصل کنید

حتی پس از اینکه سیستم خود را برای عملکرد قوی طراحی کردید، ممکن است همچنان دچار خرابی شود.

وقتی این اتفاق می افتد، هم ابزار نظارت و هم شبکه شما احتمالاً از کار می افتند. به هر حال، این دو نیز بخشی از زیرساخت شما هستند. این امر در دسترس بودن بالا را در میان مهم ترین مؤلفه های یک استراتژی موفقیت آمیز نظارت بر عملکرد سرور برای هر شرکتی با کمتر از چندین سرور ایجاد می کند.

برای اطمینان از اینکه ابزارهای مانیتورینگ شما در هنگام قطعی شبکه فعال می مانند، باید مطمئن شوید که در دسترس هستند. یک راه حل نظارتی بسیار در دسترس به این معنی است که اگر یک جزء از کار بیفتد، دیگری بدون وقفه خدمات را به طور یکپارچه در اختیار می گیرد.

  • Maintain Historical Context : بافت تاریخی را حفظ کنید

نظارت بر عملکرد سرور یک جنبه مهم از هر زیرساخت فناوری اطلاعات است. با این حال، پیگیری مشکلات قدیمی ممکن است دشوار باشد. با درس گرفتن از گذشته، می توانید از تکرار آنها جلوگیری کنید. حفظ بافت تاریخی باید جزء کلیدی برنامه نظارت بر عملکرد سرور شما باشد.

بافت تاریخی یک موضوع می تواند بینشی در مورد چگونگی حل آن ارائه دهد. درک مشکل به ما امکان می دهد برنامه ریزی کنیم و تصمیم بگیریم که چگونه به بهترین شکل به آن رسیدگی کنیم.

 7 علت شایع توقف IT بر اساس نظرسنجی ITIC، و ExterNetworks

ویژگی های کلیدی ابزارهای نظارت بر شبکه
در اینجا برخی از ویژگی های ضروری ابزارهای نظارت بر شبکه آورده شده است:

  1. هشدار در زمان واقعی – هر زمان که مشکلی در شبکه شما وجود داشته باشد به شما هشدار می دهد.
  2. گزارش تفصیلی – به شما امکان می دهد گزارش های سفارشی را بر اساس معیارهای خاص ایجاد کنید.
  3. قابل تنظیم – ظاهر و احساس ابزار را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید.
  4. نصب آسان – نصب ابزار نظارت بر شبکه کمتر از 5 دقیقه طول می کشد.

Open Source Network Monitoring Tools:

قبلی نحوه ایجاد، حذف، تغییر نام، غیرفعال کردن و جوین به کامپیوترها در اکتیودایرکتوری با استفاده از PowerShell
بعدی مقاومت چیست | معرفی انواع مقاومت و نحوه خواندن مقدار مقاومت ها با نوار رنگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

  • آفیس (136)
    • آموزش اکسس (8)
    • آموزش اکسل (26)
    • آموزش پاورپوینت (24)
    • آموزش ورد (24)
    • طراحی و مستندسازی شبکه (Visio) (50)
    • عمومی (4)
  • ایمیل سرور (25)
    • Exchange Server (2)
    • MDaemon (13)
    • کریو کانکت (8)
  • پسیو شبکه (12)
    • دکل های مخابراتی (9)
  • تعمیرات (231)
    • آیفون و دزدگیر اماکن (26)
    • الکترونیک (16)
    • تعمیرات پرینتر (16)
    • تعمیرات تجهیزات میکروتیک (8)
    • تعمیرات لپ تاپ (23)
    • تعمیرات لوازم جانبی کامپیوتر (7)
    • تعمیرات لوازم خانگی (34)
    • تعمیرات مانیتور و تلوزیون (14)
    • تعمیرات منابع تغذیه (پاور) (26)
    • تعمیرات موبایل و تبلت (13)
    • تعمیرات هارد ، فلش و استوریج (22)
    • مادربرد و کارت گرافیک (34)
  • تکنسین شبکه (Help Desk) (2)
  • سانترال (14)
  • سخت افزار (15)
    • پردازنده (1)
    • پرینتر و اسکنر (2)
    • لپ تاپ (4)
    • مادربورد (3)
    • مانیتور (2)
    • مودم و اکسس پوینت (1)
    • وب کم و دوربین دیجیتال (1)
  • سرویس های هاستینگ (230)
    • ClamAV (3)
    • CloudLinux (4)
    • cpanel (27)
    • DirectAdmin (76)
    • Imunify360 (2)
    • Kernelcare (2)
    • Kloxo (1)
    • LightTPD (1)
    • LiteSpeed (5)
    • Outgoing Spam Monitor (osm) (2)
    • Plesk (4)
    • SolusVM (2)
    • Varnish Cache (2)
    • Virtualizor (9)
    • Webmin (1)
    • WHM (1)
    • WHMCS (3)
    • آپاچی (1)
    • دیتا سنتر (59)
    • سرور (17)
    • سرویس های ابری (13)
    • نرم افزارهای ریموت دسکتاپ (5)
  • سیسکو (31)
  • طراحی وب سایت (8)
  • کلاس های آنلاین (227)
    • Cisco Webex (1)
    • Discord (1)
    • Google Meet (1)
    • Iomad (1)
    • Kaltura (1)
    • LiteCart (1)
    • Matrix (2)
    • OpenMeetings (1)
    • Slack (1)
    • ZOOM (1)
    • ادوب کانکت (64)
    • بیگ بلو باتن (50)
    • جیتسی (7)
    • راکت چت (چت سازمانی) (26)
    • رکورد فیلم آموزشی (2)
    • مودل فارسی (62)
  • گرافیک و انیمیشن (7)
  • لینوکس و یونیکس (170)
  • مانیتورینگ (18)
    • solarwinds (17)
  • مایکروسافت (70)
    • MCSE (39)
    • SCCM (3)
    • SCOM (1)
    • SQL Server (1)
    • شیرپوینت (2)
  • مجازی سازی شبکه (16)
    • Veeam (10)
    • VMware Esxi (4)
  • مدیریت و امنیت اطلاعات (7)
  • میکروتیک (113)
  • وب مستر (155)
    • آموزش HTML & CSS (41)
    • آموزش وردپرس (61)
    • ایمیل مارکتینگ (1)
    • بوت استرپ (6)
    • سئو (13)
    • کسب در آمد از اینترنت (12)
    • یوتیوب (18)
  • ویپ (2)
    • ایزابل (2)
  • ویتایگر CRM (36)
    • Odoo / Open ERP (1)
  • ویندوز (11)
    • ویندوز 10 (6)
    • ویندوز 11 (3)
    • ویندوز 7 (2)
هر گونه دخل و تصرف در محتوای آموزشی سایت فراز نتورک منع و پیگرد قانونی دارد، استفاده با ذکر منبع آزاد می باشد