برچسب گذاری اشتباهی مهلک 😱برای سایت شما
اصول برچسب گذاری در سئو یکی از مهم ترین مباحثی است که اغلب به آن بی توجهی می شود و بسیاری از سئوکاران و یا محتوا نویسان به آن اهمیت نمی دهند. اما اگر سئوی وب سایت تان و همچنین کسب و کار اینترنتی تان اهمیت دارد باید به نکاتی که در ادامه ی این مقاله از فرازنتورک به شما می گویم دقت کنید. سوال های پرتکراری که در زمینه ی برچسب گذاری در بخش آموزش سئو پرسیده می شود اینها هستند :
چند برچسب برای مقالات سایت مان بگذاریم؟
آیا برچسب ها همان کلمات کلیدی هستند؟
هرچه برچسب بیشتر باشد به رشد محتوا کمک بیشتری می شود؟
با انتخاب برچسب میتوانیم کلمه ی کلید مان را به گوگل بهتر معرفی کنیم؟
این چیزهایی که درمورد زامبی پیج یا صفحات زامبی میگویند درست است؟ اگر برچسب بگذاریم صفحه ی زامبی ایجاد می شود؟
و…
اگر شما هم همه ی این سوالات در ذهن تان است پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
برچسب یا تگ چیست؟
حتما شما با مفهوم دسته بندی در سایت آشنا هستید.(اگر نیستید پیشنهاد میکنم مقاله ی دسته بندی در سایت را مطالعه کنید.) برچسب ها تقریبا شبیه به دسته بندی ها هستند منتها در مقیاس کوچکتر و باعث می شوند که دسته های مرتبط به هم مربوط شوند.
بگذارید برایتان یک مثال هم بیاورم تا بهتر متوجه این موضوع بشوید:
فرض کنید ما در سایت خود مقاله ای با عنوان “چگونه در فتوشاپ برای متن سایه ایجاد کنیم؟” نوشته ایم این مقاله در دسته بندی آموزش فتوشاپ قرار می گیرد. اما از طرفی در زمینه ی “نرم افزارهای گرافیکی” هم می باشد، حالا من تصمیم میگیرم که از طریق برچسب مناسب آن را به دسته ی “آموزش نرم افزارهای گرافیکی” نیز مرتبط کنم تا کاربرِ هدف به حجم بیشتری از مقالات مربوط به “نرم افزار های گرافیکی” دست پیدا کند.
تعداد برچسب ها چندتا باشد؟
قدیم تر ها در وب سایت ها برای اینکه یک صفحه در گوگل بهتر دیده شود تعداد زیادی برچسب برای آن ایجاد می کردند. خب گوگل هم این صفحات را بهتر نمایش میداد اما پس از مدتی گوگل فهمید تعداد برچسبِ زیاد، دال بر رفع نیاز مخاطبان نیست به همین خاطر خصیصه های دیگری را برای بهبود رتبه در نظر گرفت. توصیه ی من به شما این است که این اشتباه مهلک را که به تکرار دیده می شود، شما تکرار نکنید چون خسارت هایی برای سایت شما به بار می آورد.
برای مثال استفاده ی بی رویه از برچسب بدون اینکه به عواقب آن فکر کنید باعث می شود که صفحات زامبی برای سایت شما ساخته شود.😱(زامبی پیج ها در واقع همان صفحاتی هستند که بدون هیچ هدف خاصی و یا با اعتبار سئویی پایینی در سایت شما ایجاد شده اند.)
از طرفی زیاد شدن تعداد برچسب ها در سایت شما کاربر را گیج میکند و باعث می شود تجربه ی کاربر خدشه دار گردد. حال برای پاسخ به اینکه چه تعداد برچسب باید درنظر گرفت؟ در بحث اصول برچسب گذاری در سئو باید بگویم ترجیحا از برچسب استفاده نکنید و یا اگر استفاده می کنید حتتتتتما نیاز کاربران خود را مد نظر داشته باشید، متناسب با آن یک برچسب انتخاب کنید و تاکید میکنم که برای برچسب گذاری در سایت تان استراتژی داشته باشید.
برچسب گذاری اشتباه چه پیامد هایی دارد؟
پیامد اول:
برچسب گذاری بدون استراتژی و با تعداد زیاد آن هم فقط برای یک صفحه، باعث می شود که تعداد زیادی صفحه با محتوای تکراری در سایت شما ایجاد شود. پس اصطلاحا شما با اولین پیامد یعنی محتوای تکراری یا Duplicate content رو به رو می شوید. باید به شما بگویم که گوگل اصلا از صفحات با محتوای تکراری استقبال نمی کند و حتی آن را جریمه می کند.
پیامد دوم:
بگذارید این پیامد را با ذکر یک مثال برایتان بازگو کنم. فرض کنید که کلمه ی کلیدی یک صفحه در سایت شما “آموزش سئو” است. حال شما 20 برچسب برای آن ایجاد می کنید و در لابلای این 20 برچسب یکی از آنها را “آموزش سئو” میگذارید.😟
در واقع شما یک صفحه ی مقاله و یک صفحه ی برچسب دارید که هردو دارای یک کلمه ی کلیدی هستند. بنظر خودتان گوگل کدام یک را انتخاب کند برای نشان دادن در نتایج برتر؟ به این مشکل در واقع کلمه ی کلیدی مشابه یا Cannibalization گفته میشود.(بله میدانم تلفظ سختی دارد!)
پیامد سوم:
بر طبق اصول برچسب گذاری در سئو باید به شما بگویم که برچسب ها در صفحات شما حکم لینک های داخلی به صفحات دیگر سایت را دارند. هرچقدر تعداد برچسب ها بیشتر باشد، اعتبار صفحه ی هدف شما کم می شود.
اصول برچسب گذاری در سئو
حال با این تفاسیر که گفتیم پس برچسب ها به چه دردی میخورند؟ بر چه اساسی باید برچسب ها را انتخاب کنیم؟
برای پاسخ به این سوالتان باید بگویم که انتخاب برچسب ها باید فقط و فقط بر اساس نیاز کاربران باشد. چرا که گوگل تنها چیزی که برایش مهم است این است که نیاز کاربران به خوبی برطرف شود. پس اگر میخواهید رضایت گوگل را جلب کنید درواقع باید رضایت کاربران تان را جلب کنید. کاربری که وارد یک صفحه میشود که برچسب های زیادی دارد اما هیچ کدام از این برچسب ها نیازش را بر طرف نمی کند و باعث می شود که گیج شود و سایت شما را می بندد و به سراغ سایت دیگری می رود، به گوگل این را میگوید که این سایت مناسب برای نیاز من نیست و در نتیجه گوگل نیز به صفحه ی شما رتبه ی خوبی نمی دهد.
بانس ریت معیاری است که در واقع به گوگل می گوید کاربر وارد یک صفحه شده است اما بدلیل اینکه بدرستی نیازش برطرف نشده است سریعا از آن صفحه خارج شده است.
سخن پایانی : امیدوارم از خواندن این مقاله ی آموزشی در سایت فرازنتورک لذت برده باشید. در نهایت باید به شما بگویم گره ای که با دست باز می شود را هیچ وقت با دندان باز نکنید. من بالشخصه خودم را دردسر نمیدهم و از برچسب استفاده نمیکنم. اما این راهم بگویم که گاها لازم میشود از برچسب استفاده کنیم اما فقط گاهی نه همیشه.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام وقت بخیر یه سوال داشتم
فرض کنیم سایت ما درمورد فروش مویایل هستش و ما 70 برچسب کاربردی در مورد صفحه محصول ایجاد کردیم برچسب هایی مثل: موبایل ارزان، موبایل اقساطی، خرید موبایل اقساطی، خرید موبایل، خرید تلفن، گارانتی موبایل و … تا 70 الی 80 برچسب
حالا بیایم از صفحه محصولی رو که براش برچسب نوشتیم رو دوبل کردن رو بزنیم و هرچه تعداد موبایل داریم مثلا از برند آیفون 5 تا داریم و شیائومی 50 تا و سامسونگ 20 تا … به همین روش بچینیم یعنی فقط عنوان و توضیحات سئو شده صفحه رو عوض کنیم واسه همه 70 الی محصولی که از برندهای مختلفی که داریم
یعنی برچسب ها یکسان برای 70 محصول ما تکرار شده باشن یعنی مثلا برچسب خرید موبایل سامسونگ و خرید موبایل آیفون در 70 محصول ما تکرار بشن
دقیقا هم برای محصولاتی که حتی برچسب شون مثل محصول گذاشته شده نباشه یعنی برچسب تکراری خرید موبابل سامسونگ تو محصولات آیفون یا شیائومی هم باشه
ولی همونطور که گفتم محتوا و توضیحاتش فرق کنه یعنی تو موبایل شیائومی توضیحات مختص به هر موبایل رو بنویسیم و هیچ کدوم از توضیحات کپی نباشه چون غیر از اینم نمیشه چون شما نمی تونی توضیحات xiaomi mi11 ultra رو برای مثلا xiaomi 13 lite بنویسی
سوالم ابن بود که اگه ما برچسب های یکسان برای 70 محصول ایجاد کنیم ولی توضیحات و عنوان محصول فرق کنه
آیا برچسب های یکسان مضر هستند؟
ایا گوگل این صفحات رو محتوای یکسان تلقی می کنه؟
ممنون می شم مواردی رو که برچسب های یکسان برای گروهبندی و لیست محصولات به مخاطب نشون می دن بفرماید
و نکته دیگه اگه ما از برچسب تک ایتفاده کنیم و اون رو تو سایر صفحات سایت نیاریم چه مشکلی ایجاد می کنه
در چه صورتی برچسب موجب اسیب به سایت میشه؟
مرسی