راه اندازی دربهای اتوماتیک با مکانیزم عملکرد عمودی (automatic doors)
شایستگی نصب و راهاندازی درب اتوماتیک با مکانیزم عملکرد عمودی
اهداف این شایستگی عبارتاند از:
1 توانایی شناخت اجزای دربهای با مکانیزم عمودی؛
2 توانایی نصب اجزای مکانیکی دربهای با مکانیزم عمودی؛
3 توانایی راهاندازی و هوشمندسازی دربهای با مکانیزم عمودی.
استاندارد عملکرد
پس از اتمام واحد یادگیری و کسب شایستگی، هنرجویان میتوانند دربهای ساختمان را با مکانیزم عملکرد عمودی (شامل هر دو بخش مکانیکی و الکتریکی) اتوماتیک کنند.
پیدایش درب با مکانیزم عمودی
امروزه بیشترین دربهای ورودی ساختمانها با مکانیزم عملکرد افقی طراحی شدهاند. اما با پیشرفت فناوریها و ایدههای مهندسین، دربهای با مکانیزم عملکرد عمودی نیز عرضه شدهاند و سهم گستردهای را به خود اختصاص دادهاند.
در بازار به این نوع دربها، درب کرکرهای گفته میشود. کرکرههای قدیمی، به علّت سنگینی و به تبَع آن، ایجاد ناراحتیهایی از قبیل دیسک کمر و همچنین داشتن خرابیهای مکرر، جای خود را به کرکرههای برقی دادند و به مرور زمان حتی جایگزین دربهای لولایی و کشویی شدهاند.
میتوان گفت کرکرة اتوماتیک به سبک امروزی از سال ۱۹۵۴ میالدی و توسط لیهیت و دی هورتن آمریکایی و با استفاده از سیستم هیدرولیک بهوجود آمد. همانطور که سال قبل خواندید، سیستم هیدرولیک دارای نقایصی است، از همین رو با پیشرفت موتورهای الکترومکانیک این فناوری برای ساخت درب اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفت و باعث پیشرفت روز افزون این دربها و تبدیل شدن درب اتوماتیک به یک صنعت شد تا جایی که امروزه درب اتوماتیک کرکرهای یکی از ملزومات مهم خانة هوشمند بهحساب میآید .
کاربرد دربهای با مکانیزم عمودی
امروزه دربهای با مکانیزم عمودی یا اصطالحا کرکرهای کاربردهای گستردهای یافتهاند. شاید دلیل این استقبال، سادگی نصب و تعویض آنها برروی دربها و کرکرههای قدیمی و امکاناتی باشد که این دربها بهکاربر ارائه میکنند.
انواع بازشوهای درب کرکرهای
همان ً طور که قبال هم بیان شد، دربهای با مکانیزم عملکرد عمودی در بازار به دربهای کرکرهای معروفاند. این دربها از نظر مکانیزم عملکرد و نوع بازشوندگی به دو دسته در زیر سقفی (Sectional )و جمع شونده (Up Roll )تقسیم میشوند.
درب اتوماتیک زیرسقفی (Sectional)
کاربرد این نوع درها در پارکینگ ساختمانهای هوشمند و مدرن امروزی بسیار زیاد است. مکانیزم خاص درب اتوماتیک زیرسقفی (سکشنال) باعث میشود که به کمک فنرهای بالاس و ریلهای خاص، درب در زیر سقف جمع شود و حجم فضای محدودی از پارکینگ را اشغال کند. همچنین سریع و بیصدا باز و بسته شود. به همین دلیل به آنها درب زیرسقفی نیز گفته میشود.
نکته:
موتورهایجریان مستقیم یا DC یکی ازرایجترینموتورهای الکتریکی هستند که کاربردگستردهای درپروژههای صنعتی، تجاری و خانگی دارند. از جمله مزایای این موتورها میتوان به قیمت ارزان و ساده بودن مدارات راهانداز آنها اشاره کرد. سرعت، گشتاور و چگونگی کنترل موتور سه موضوع مهم در انتخاب این موتورهاست.
درب اتوماتیک جمع شونده (Up Roll)
یکی از مشکلات مهم دربهای سکشنال هزینة بالا و زمانگیر بودن ساخت آنهاست. از اینرو، دربهای جمع شونده یا رولآپ گزینه مناسبتری جهت دربهای اتوماتیک با مکانیزم عملکرد عمودی است. از طرف دیگر، در این نوع درب، دیگر نیاز به ساخت کل درب لولایی نمیباشد و حتی با هزینه کمتری میتوان درب اتوماتیک داشت.
این نوع درب ها با دربهای سکشنال بسیار شباهت دارند، و تنها تفاوت عمدة آنها در نوع جمع شوندگی و بازشوندگی آنهاست، که همچون دربهای کرکرهای قدیمی در یک محور متحرک جمع میشوند. این عمل توسط موتور برقی انجام میشود.
کاربردهای دربهای جمع شونده
درب های اتوماتیک که بهصورت جمع شونده (Up oll R ) مرسوم هستند عبارتانداز:
1ـ کرکرة پنجرهای اتوماتیک
کرکر ة اتوماتیک پنجرها ی به وسيلة ريموت کنترل، باز و بسته ميشود و با بهره گیری از تيغة کرکره برقي پنجره و موتور کوچکتر ميتوان به سادگي فضاي خانه را ایمنتر و نماي ساختمان را زيباتر و شکیلتر کرد.
2ـ سانترال
در واقع سیستم سانترال همان کرکرههای سنتی است که توسط یک موتور در مرکز شفت کرکره به صورت اتوماتیک عمل میکند. مکانیک این کرکره دقیقاً مکانیک همان کرکرههای سنتی قدیمی است که از کاسه فنر و شفت استفاده میکردند.
اجزای درب های جمع شونده
دربهای اتوماتیک کرکرهای و سکشنال دارای اجزای مشترکی هستند. البته نوع قطعات و نحوة استفاده از آنها با یکدیگر تفاوت دارد. مهمترین قطعات تشکیل دهندۀ اینگونه دربها عبارتاند از:
1ـ موتور
در حال حاضر سه نوع موتور کرکره در بازار بسیار مورد استفاده هستند که عبارتاند از:
١ـ موتورکرکرة سانترال(Central ـ Motor)
همانطور که از نام این موتور مشخص است، در موقع مونتاژ قطعات، موتور در قسمت میانی و مرکزی شفت نصب میگردد. موتورهای سانترال به لحاظ قدرت، کیفیت و کشش، در ِ رنجهای بسیار متنوع در بازار عرضه میشوند. این موتور قابل نصب بر روی کرکرههای
قدیمی نیز هست.
بارزترین قابلیت این نوع موتور تلفیق آن با کرکرههای قدیمی است، که با شفت و فنر و بهصورت دستی عمل میکنند و بهراحتی و بدون تعویض تیغه و قطعات آن، میتوان مکانیزم اتومات را به کرکره اضافه نمود.
٢ـ موتورکرکرة توبوالر (Tubular )
این نوع موتور به لحاظ ِ سادگی در نصب، بیشتر مورد ّ توجه نصابان قرار گرفته است. این موتورها در ِ رنج وسیعی از قدرت عملکرد (از 10 نیوتن تا 240 نیوتن) در بازار موجود است که برای پنجرهها و دربهای کم وزن مصرف دارد.
٣ـساید (Side )
از این نوع موتور، معمولا برای مصارف دربهای بزرگ و سنگین وزن (رنج 300 کیلو تا 1500 کیلو) استفاده میشود.
2ـ تیغة درب
تیغه های مورداستفاده در دربهای کرکرهای جمع شونده بسیار متنوع اند. بسته به نوع درب و کاربرد آن از تیغه های مختلفی استفاده میشود.
3 . کنترل کننده(Control Box)
کنترل کننده یکی از مهمترین بخشهای درب های اتوماتیک است که به کمک آن به موتور فرمانهای راستگرد، چپگرد ارسال و فرمانپذیری از ریموت انجام میشود.
4ـ تغذیه اضطراری (UPS)
بهرهبرداری از دربهای اتوماتیک بهویژه درب کرکرهای در هنگام قطعی برق اهمیت فراوانی دارد بنابراین استفاده از منابع تغذیه اضطراری همچون باتری یا UPSها امری اجتنابناپذیر میباشد. استفاده از UPS برای تأمین دائمی برق راهاندازی انواع دربهای کرکره برقی امروزه امری متداول است.
انواع مختلفی از باتریهایUPS موجود است که بسته به نوع کاربرد و مدت زمان مورد نیاز تأمین برق و نوسانات برق اصلی نسبت به انتخاب مناسبترین نوع آن اقدام میشود.
ساخت و نصب درب کرکرهای جمعشونده
یکی از مهمترین نکاتی که قبل از نصب هر درب کرکرهای باید به آن توجه نمود زیرسازی محل نصب ریل و متعلقات میباشد. دربی که دارای زیرسازی اصولی باشد عمر بسیار مفیدتری نسبت به دربی که زیرسازی مناسب ندارد را دارا میباشد.
شایستگی نصب و راهاندازی درب اتوماتیک با مکانیزم عملکرد افقی
اهداف این شایستگی عبارتاند از:
1 توانایی شناخت اجزای دربهای با مکانیزم افقی؛
2 توانایی نصب اجزای مکانیکی دربهای با مکانیزم افقی؛
3 توانایی راهاندازی و هوشمندسازی دربهای با مکانیزم افقی.
استاندارد عملکرد
پس از اتمام واحد یادگیری و کسب شایستگی، هنرجویان میتوانند دربهای ساختمان را با مکانیزم عملکرد افقی(شامل هر دو بخش مکانیکی و الکتریکی) اتوماتیک کنند.
درب های با مکانیزم افقی
هماکنون بیشترین درب ِ های ورودی ساختمانها با مکانیزم عملکرد افقی طراحی شدهاند. این دربها در اماکن مختلفی کاربرد دارند. از درب ورودی منازل و فروشگاهها با وزن کم تا دربهای مجتمع های مسکونی و صنعتی و زندانها با وزن زیاد، طیف گستردهای از کاربردهای این دربها را شامل میشود.
اما مهمترین مشکل این دربها، صرف نیروی الزم جهت باز و بستهکردن آنهاست. با پیشرفت فناوریها و ایدههای مهندسین، این درب ها توسط اعمال نیروهای جانبی، اتوماتیک شدند. این اعمال نیرو با روشهای مختلفی صورت میگیرد. صرف نظر از جنس این دربها (که میتواند آهنی یا شیشهای یا چوبی باشد) و مکانیزم بازشدن آنها، دربهایی که قابلیت اتوماتیک شدن را دارند، در بازار به دربهای شیشهای، دربهای ریلی و بازویی شهرت یافتهاند.
دربهای اتوماتیک بازویی
از دربهای بازویی، که خود شامل دربهای دولنگه و تک لنگهاند عموماً درب ورودی پارکینگهای منازل، ساخت مان، انبار، کارخانجات و… جهت کنترل تردد استفاده میگردد.
این دربها، که معمولا توسط آهنگر و با توجه به نیاز و شکل دلخواه مصرفکننده ساخته میشود، دارای لولا(جهت کنترل و سهولت باز و بسته شدن)، قفل و متعلقات میباشد. تقدم بازشدن با یکی از لنگهها میباشد، یعنی یکی از لنگهها حتماً باید اوّل باز شود و سپس لنگه دوم باز شود.
این دربها را می ِ توان با اعمال نیرو و مکانیزمهایی، اتوم اتی ک نمود. در بازار مجموعهای که وظیفة اتوماتیک نمودن دربها را برعهده دارد جک نامیده میشود، از جمله جک اتوماتیک، جک برقی، جک پارکینگی و بازوی محرک.
اجزای سیستم درب اتوماتیک دولنگه
1ـ بازوی محرک
وظیفة باز و بستهکردن درب، در قسمت مکانیکی برعهدة بازوی متحرک است. که خود شامل موتور، گیربکس و بازوهای جک میشود. موتور مهمترین بخش این مجموعه است و موتورها از نظر جریان مصرفی در دونوع DC ـ24V و AC ـ220V ساخته میشوند و از نظر شکل ظاهری، آنها در دو نوع معمولی و تلسکوپی ساخته میشوند.
فارغ از نوع جریان، موتور دارای 4 سیم خروجی شامل چپگرد، راستگرد، مشترک و ارت میباشد.
اجزای اصلی بازوی محرک شامل قطعات زیر است:
الفـ پوسته:
روکشی چدنی یا آلومینیومی که وظیفة محافظت از قطعات داخلی را بر عهده دارد.
بـ موتور (الکتروموتور):
یک موتور الکتریکی AC یا DC که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل میکند.
ج ـ گیربکس:
مجموعهای از چرخ دندهها که با افزایش قدرت موتور و کاهش سرعت آن، نیرو را به ماردون منتقل میکنند.
د ـ ماردون:
میلة بلند و شیاردار (رزوه شده) که مشابه پیچ و مهره عمل میکند و نیروی موتور را به در انتقال میدهد.
هـ ـ خالص کن:
هنگام قطع برق یا خرابی بازوی محرک، جهت جداسازی نیروی موتور از گیربکس، از خالص کن استفاده میشود.
2ـ مرکز کنترل
کلیه فرمانها جهت باز و بسته شدن توسط مرکز کنترل دریافت و به بازوی محرک ارسال میشود. نمونه هایی از مرکز کنترل را در زیر مشاهده مینمایید.
ریموت:
جهت ارسال فرمان به مرکز کنترل از ریموت استفاده میشود. فرمانها توسط فرکانس خاصی ارسال میشود و در قسمت گیرنده مرکز کنترل دریافت میگردد. در تصویر روبه رو نمونه هایی از این ریموتها را مشاهده میکنید.
نکته:
به کارگیری ریموت کنترل میتواند قابلیتهای فراوانی را به پروژه شما اضافه کند. کنترل روشنایی منزل، سیستمهای صوتی و تصویری، سیستم تهویه، سیستم ورود و خروج و… از جملۀ این موارد است.
3ـ چشم الکترونیک
یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز که در صورت وجود مانع بین چشم، نور نامرئی مادون قرمز آن قطع و فرمان به مدار کنترل اصلی ارسال میگردد و تغذیه جک، قطع و در متوقف میشود.
نکته:
حسگر فاصلهسنج آلتراسونیک، یک حسگر مجاورتی بوده که با ارسال یک پالس صوتی کوتاه مافوق صوت و دریافت آن پس از انعکاس از سطح جسم، از طريق محاسبه زمان رفت و برگشت امواج، فاصله را با وضوح بسیار بالا اندازهگیری مینماید.
این حسگر به دلیل عدم حساسیت به نور و رنگ، دقت و سرعت بالا و قیمت مناسب یکی از بهترین روشهای سنجش فاصله در صنعت به شمار میآید.
از حسگر فاصلهسنج آلتراسونیک در اندازهگیری سطح انواع مایعات و جامدات درون مخزن، آشکارساز حرکت، تشخیص فاصله درب اتومبیلها، درون پارکینگها و گذرگاهها و… استفاده میشود.
4ـ فالشر
لامپی که در بالای سردرب نصب میشود و هنگام باز و بسته شدن درب، بهصورت چشمکزن درمیآید تا افراد استفاده کننده از کارکرد جک اتوماتیک مطلع شوند.
5 ـ براکت
به پایه های فلزی که جک روی آن سوار میشود و وظیفة انتقال نیرو یا اعمال نیرو به درب را برعهده دارد، براکت گفته میشود.
6 ـ قفل برقی
ِ جهت امنیت بیشتر درب و جک در مقابل ضربه و سرقت، از این قفل استفاده میشود. فرمان عملکرد از بُرد کنترل همراه با جک دریافت میگردد. معمولا ازDCـ 24V برای تحریک آن استفاده میشود.
نصب سیستم درب اتوماتیک دولنگه
جهت انتخاب نوع جک و نصب جک و متعلقات روی در باید به نکات زیر دقت نمود:
1 محاسبه وزن + طول + تعداد تردد و انتخاب جک مناسب؛
2 نصب پایههای ابتدایی و انتهایی براکت؛
3 تست قطعات از لحاظ صحت و سلامت؛
4 سوار نمودن بازوهای محرک به روی براکتها و تست صحت بازوها با برق مستقیم؛
5 نصب برد کنترل روی دیوار و فلاشر و سنسور IR؛
6 سیم کشی و سیم بندی؛
7 تنظیمات مرکز کنترل جهت تنظیم بهترین نوع کارکرد جک حذف گردد. سوار کردن بازوی محرک روی درب و انجام تنظیمات مربوطه جهت کارکرد صحیح و مناسب جک را » نصب جک« میگوییم، زیرا عموماً پایه جک را به درب جوش میدهند و در موارد خاص مانند دربهای چوبی یا فایبرگالس، از پیچ و مهره استفاده میکنند.
درب اتوماتیک ریلی
از دربهای ریلی برای مکانهایی استفاده میشود که به تمام فضای ورودی پارکینگ احتیاج دارند و یا اندازة درب به قدری بزرگ و سنگین است که استفاده از مدلهای دیگر مقرون به صرفه نیست. این نوع دربها امروزه در مکانهای صنعتی (مانند کارخانهها و انبارها و ورودی پارکینگ امروزی) کاربرد فراوانی دارند.
طبیعی است که سنگینی این دربها مشکالت زیادی برای کاربران آن ایجاد میکند. از اینرو اتوماتیک کردن این دربها آسایش کاربران را درپی خواهد داشت.
نصب درب ریلی
جهت نصب درب اتوماتیک ریلی نیازی به تغییر ساختار اولیة درب نیست و این از محاسن نصب این دربهاست.
از طرف دیگر هر شرکتی قطعات مخصوص به خود را دارند و لذا نصب هر یک به گونهای متفاوت است. در اینجا به معرفی یکی از پرکاربردترین این دربها میپردازیم و شناخت انواع دیگر را به هنرجو میسپاریم.
درب اتوماتیک شیشهای
امروزه دربهای شیشهای یا اصطلاحا کشویی کاربردهای گستردهای یافتهاند. شاید دلیل این استقبال زیبایی و امکاناتی باشد که این دربها به کاربر ارائه میکنند.
مهمترین مشکل این درب ِ ها، اعمال نیرویی بود که جهت باز و بسته کردن آنها نیاز بود. به همین دلیل توسط اعمال نیروی برقی میتوان آنها را اتوماتیک نمود.
نصب دربهای اتوماتیک شیشهای
همانطور که انواع این دربها را شناختهاید، اجزای هر یک از این درها اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. از اینرو تنها مهمترین اجزای این درب ها معرفی میشود و شناخت بقیة اجزا به هنرجو واگذار میگردد.
درب بازکن تصویری
همانطور که تا بهحال فراگرفتهاید، اتوماتیک نمودن دربها جهت آسایش کاربران است. از طرف دیگر، اتوماتیک نمودن راهی جهت باز نمودن درب است. یکی از روشهای دیگر، درب بازکنها است که در بازار به آیفون هم شهرت دارد. یکی از روشهای بازنمودن اتوماتیک انواع دربها که شناسایی صوتی و تصویری نفر مراجعه کننده را نیز به همراه دارد، درب بازکنهای تصویری است.
البته این روش عموماً برای ورودی نفر روی ساختمانها کاربرد دارد و از آن برای دربهای دیگر استفاده نمیشود. جدول زیر انواع درب بازکنها را نمایش میدهد.
اجزای درب بازکن تصویری
1ـ پنل بیرونی
در بیرون ساختمان نصب میشود و وظیفه انتقال زنگ و صدا و تصویر به داخل ساختمان را دارد و بسته به روش دریافت سیگنال از سوی کاربر انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها پنلهای دکمهای، کدینگ و کارتی است.
2ـ گوشی
داخل واحد نصب میشود و زنگ، صدا و تصویر را به داخل و پنل بیرونی انتقال میدهد.
3ـ منبع تغذیه
وظیفة تأمین تغذیة مورد نیاز سیستم بر عهده این قطعه است.
4ـ قفل درب
این قفل به روی درب ورودی نصب میشود و فرمان را از گوشی داخل دریافت و درب را باز میکند. قابل ذکر است که میتوان بهجای درب بازکن برقی قفل برقی (که در بخش جک اتوماتیک با آن آشنا شدید) را نصب کرد.
5 ـ سوئیچر
در هنگام افزایش طبقات، از سوئیچر برای جلوگیری از تداخل صدا، تصویر و زنگ بین واحدها استفادهمیشود.
نصب درب بازکن تصویری
تصویر زیر نقشة نصب آیفون تصویری را نشان میدهد.
نکته:
RFID( idenrification frequency radio )سیستمی برای آیا می دانید انتقال داده در فاصله کوتاه است، که امروزه کاربرد گستردهای در سیستمهای امنیتی، ورود و خروج، حضور و غیاب، کارتهای اعتباری، خانههای هوشمند و… دارد.
کارت RFID دارای یک مدار الکتریکی است، که با نزدیک شدن به میدان مغناطیسی ماژول کارتخوان (Reader RFID )فعال میشود و کارت به ارسال داده از طریق پالسهای رادیوییاقدام میکند. از ماژولهای RFID به منظور خواندن و نوشتن کارتهای RFID استفاده میشود.
جهت مشاهده دوره های آموزشی بر روی این لینک کلیک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.