راهنمای کامل تعمیر و نگهداری سرور
راهنمای کامل تعمیر و نگهداری سرور
- نگهداری سرور
تعمیر و نگهداری سرور فرآیندی است که یک نرم افزار سرور را به روز و در حال اجرا نگه می دارد
تا شبکه کامپیوتری بتواند به خوبی کار کند و از خرابی یا از دست دادن داده ها جلوگیری کند.
تعمیر و نگهداری منظم سرور را همانطور که انتظار می رود اجرا می کند و از خرابی کامل یا جزئی شبکه جلوگیری می کند.
این شامل وظایفی مانند بررسی عملکرد سرور، اطمینان از نصب و پیکربندی خودکار ابزارهای نظارت بر سیستم، شناسایی خطرات امنیتی بالقوه و تهیه نسخه پشتیبان از داده ها در فواصل زمانی منظم است.
اگر یاد بگیرید که چگونه سرور خود را نگهداری کنید،
تنها با کمی زمان میتوانید بیشترین کارایی را برای سرمایهگذاری خود داشته باشید و عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
سرورها چگونه کار می کنند:
سرور یک کامپیوتر مستقل است که داده ها و خدمات دیگر را به یک یا چند کامپیوتر دیگر در یک شبکه ارائه می دهد.
مزیت اصلی سرور این است که امکان مدیریت و نظارت متمرکز بر دسترسی به شبکه و داده های شبکه را فراهم می کند
و سرورها می توانند دارای انرژی اضافی، هارد دیسک و پردازنده باشند که معمولاً در رایانه شخصی در دسترس نیستند.
انواع سرور:
File Server: یک حافظه مرکزی برای فایل ها که توسط کامپیوترهای کلاینت قابل دسترسی است
Domain Controller: سروری که به درخواست های احراز هویت امنیتی (ورود به سیستم، بررسی مجوزها و غیره) در داخل شبکه پاسخ می دهد.
دامنه مفهومی است که در آن کاربر ممکن است با استفاده از یک ترکیب نام کاربری و رمز عبور به تعدادی از فایل ها، پوشه ها، مکان های شبکه دسترسی داشته باشد
و می تواند از دسترسی کاربران خاص به فایل های خصوصی دیگر جلوگیری کند.
Remote Desktop (Terminal) Server: یک سرور دسکتاپ از راه دور (یا سرور پایانه) به جای اینکه هر کامپیوتر کلاینت نرم افزاری را اجرا کند،
دسترسی از راه دور امن به دفتر و لاین برنامه های تجاری را برای کارمندان یا پیمانکاران از یک سرور متمرکز فراهم می کند.
این امر استقرار نرم افزار و افزودن کارکنان بیشتر را بسیار مقیاس پذیر و مقرون به صرفه می کند.
وب سرور: وب سایت ها را از طریق اینترنت ذخیره و به اشتراک می گذارد.
بسیاری از افراد و شرکت های کوچک فضای وب سرور را از شرکت های دیگر اجاره می کنند،
اما برای شرکت های بزرگی که ترافیک زیادی را تجربه می کنند، یک وب سرور اختصاصی منطقی است.
تعمیر و نگهداری سرور به طور کلی به موارد زیر نیاز دارد:
- بررسی فایل های گزارش سرور
- ارزیابی فضای هارد دیسک
- بررسی مجوزهای پوشه
- مانیتورینگ شبکه
- اطمینان از افزونگی کافی سیستم ها
- بررسی ویژگی های امنیتی
- نصب وصله نرم افزارهای امنیتی
- خواندن گزارشهای سرور برای هشدارهای امنیتی یا شواهدی از تلاشهای هک کامپیوتر
- به روز رسانی نرم افزار آنتی ویروس در تمام رایانه های موجود در شبکه
- به روز رسانی بسته های خدمات مهم و به روز رسانی نرم افزار
- انجام منظم پشتیبان گیری جامع برای اطمینان از بازیابی اطلاعات حیاتی از ذخیره سازی در صورت خرابی سیستم
مراحل تعمیر و نگهداری سرور
1. بررسی کنید که نسخه های پشتیبان شما کار می کنند.
قبل از ایجاد هر گونه تغییر در پایگاه داده و سیستم سرور خود، مطمئن شوید که نسخه پشتیبان تهیه کردید و نسخه های پشتیبان شما به خوبی کار می کنند.
مطمئن شوید که پشتیبان مناسب و مکان مناسب را انتخاب کرده اید.
2. استفاده از دیسک را بررسی کنید.
فضای ذخیرهسازی دیسک خود را تمیز نگه دارید و از سیستم سرور خود به عنوان یک سیستم بایگانی استفاده نکنید.
ایمیلهای قدیمی، گزارشها و نسخههای s/w که استفاده نمیشوند را حذف کنید.
ردپای داده کوچکتر به معنای بازیابی سریعتر است.
مراقب میزان استفاده از دیسک خود باشید اگر پارتیشن شما به 100 درصد برسد، ممکن است سرور شما از کار بیفتد و جداول پایگاه داده و داده ها خراب و از بین بروند.
3. نظارت بر هشدارهای RAID.
وضعیت RAID خود را نظارت کنید. همه سرورها باید از RAID استفاده کنند. یک خرابی در یک دیسک می تواند باعث خرابی کامل سیستم شود.
4. سیستم عامل خود را به روز کنید.
اگر از لینوکس استفاده میکنید، همیشه سیستم خود را بهروزرسانی کنید،
زیرا چنین نسخههای سیستمعاملی اغلب بهروزرسانی میشوند و حفظ این بهروزرسانیها ممکن است دشوار باشد.
برای غلبه بر این مشکل، میتوانید از ابزارهای خودکار مدیریت پچ استفاده کنید و نظارت داشته باشید تا در صورت قدیمی بودن سیستم هشدار دهید.
اگر سرور خود را به صورت دستی به روز می کنید (یا اصلاً) ممکن است به روز رسانی های امنیتی مهم را از دست بدهید.
اگر نمیتوانید بهروزرسانیهای خود را خودکار کنید، برنامهای برای بهروزرسانی سیستم خود ایجاد کنید.
این کار از هک شدن سیستم شما جلوگیری می کند.
5. کنترل پنل خود را به روز کنید.
اگر از هاست cpanel استفاده می کنید حتما آن را نیز آپدیت کنید.
این سیستم شما را به روز می کند و هر مشکل شناخته شده مربوط به هاست را برطرف می کند.
6. به روز رسانی برنامه ها را بررسی کنید.
اگر از CMS یا هر برنامه منبع باز برای برنامه وب خود به خصوص برنامه های محبوب مانند وردپرس استفاده می کنید، برنامه های وب خود را به روز کنید.
7. ابزارهای مدیریت از راه دور را بررسی کنید.
سرور راه دور خود را از طریق remote console، remote reboot و حالت remote rescue نگهداری کنید اینها ابزارهای ضروری برای مدیریت سرور از راه دور هستند.
8. خطاهای سخت افزاری را بررسی کنید.
مشکلات سخت افزاری رایج هستند اما یک مشکل بزرگ ایجاد می کنند،
بنابراین می توانید گزارش را برای هرگونه مشکل سخت افزاری مانند خطای خواندن دیسک، خرابی شبکه بررسی کنید.
9. مصرف یا utilization سرور را بررسی کنید.
دیسک سرور، CPU، RAM و استفاده از شبکه را بررسی کنید.
10. حساب های کاربری را بررسی کنید.
اگر تغییرات کارکنان، لغو مشتری یا سایر تغییرات کاربر داشته اید، این کاربران را از سیستم خود حذف کنید.
ذخیره سازی سایت ها و کاربران قدیمی هم یک خطر امنیتی و هم قانونی است.
11. رمز عبور را تغییر دهید.
هر 6 تا 12 ماه یکبار گذرواژه را تغییر دهید، به خصوص اگر رمز عبور را برای نگهداری به دیگران داده اید.
12. امنیت سیستم را بررسی کنید.
به طور دوره ای امنیت سرور خود را با استفاده از ابزار ممیزی از راه دور مانند Nessus بررسی کنید.
فرازنتورک انواع خدمات حرفه ای را برای نگهداری یا خرید سرور شما ارائه می دهد.
مقالات مرتبط:
حل مشکلات استفاده بیش از حد از منابع (Resolving Excessive Resource Usage)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.