جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • شبکه و امنیت
    • تکنسین شبکه
      • پسیو شبکه و طراحی Data Center
      • CompTIA
      • Help Desk
      • فیبر نوری
      • دوربین های مداربسته
      • سیستم های امنیتی
      • IOT & BMS
    • مایکروسافت
      • ویندوز سرور (MCSA , MCSE)
      • شیرپوینت
      • SQL Server
      • System Center
      • سرویس های تخصصی
    • سیسکو
      • CCNA
      • CCNP Enterprise
      • CCNP Security
      • CCNP Collaboration
      • CCNP Data Center
      • CCNP Service Provider
      • CyberOps Professional
      • DevNet Professional
      • CCIE
    • مجازی سازی ، Cloud و Storage
      • VMware
      • HPE
      • EMC
      • بکاپ و مانیتورینگ شبکه
      • AWS
    • لینوکس
      • دوره های پایه و LPIC
      • سرویس های تخصصی لینوکس
      • سرویس های امنیتی لینوکس
      • بکاپ و مانیتورینگ
      • Embedded
      • هاستینگ
    • امنیت
      • fortinet
      • Splunk
      • GIAC Certified
      • Security Operations Center (SOC)
    • میکروتیک و وایرلس
    • جونیپر
    • تلفن های سانترال و VOIP
    • دواپس
  • برنامه نویسی و طراحی سایت
    • افزونه وردپرس
      • سئو و بهینه سازی
      • فروشگاهی (ووکامرس)
      • بکاپ و امنیت
      • صفحه ساز
      • آموزشی
      • افزونه های کاربردی
      • پشتیبانی و چت
      • ابزار های مدیریتی
      • تبلیغات و بازاریابی
      • فرم ساز
      • افزونه های گالری
      • افزونه های شبکه اجتماعی
      • افزونه های رزرو آنلاین و نوبت دهی
    • سایت های آماده
    • سئو و دیجیتال مارکتینگ
    • آموزش وردپرس
    • سرویس های Open Source
      • Vtiger CRM
      • ERP Odoo
      • کلاس آنلاین و ویدئو کنفرانس
    • پایتون (هوش مصنوعی و…)
    • Secure Coding
  • برق و الکترونیک
    • تعمیرات قطعات کامپیوتر و لب تاپ
    • تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات
    • تعمیرات پرینتر و لوازم اداری
    • تعمیرات تجهیزات شبکه
  • مدیریت
    • مدیریت فناوری اطلاعات
      • ISO/IEC 27001
      • ISC2 & ISACA Certification
      • ITIL
      • انستیتو دواپس
      • COBIT
      • PMBOK
      • SCRUM
    • مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری
    • استارتاپ
    • مدیریت اجرایی MBA
    • روانشناسی
      • روانشناسی بازار های مالی
      • انگیزشی
  • وبینار و کلاس آنلاین
    • سامانه LMS (مودل فارسی)
    • بیگ بلو باتن
    • سرویس ویدئو کنفرانس
 
خدمات شبکه فراز نتورک
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • 021-66416682
  • Info[@]faraznetwork.ir
خدمات شبکه فراز نتورک
  • خانه
  • شبکه و امنیت
    • تکنسین شبکه
      • پسیو شبکه و طراحی Data Center
      • CompTIA
      • Help Desk
      • فیبر نوری
      • دوربین های مداربسته
      • سیستم های امنیتی
      • IOT & BMS
    • مایکروسافت
      • ویندوز سرور (MCSA , MCSE)
      • شیرپوینت
      • SQL Server
      • System Center
      • سرویس های تخصصی
    • سیسکو
      • CCNA
      • CCNP Enterprise
      • CCNP Security
      • CCNP Collaboration
      • CCNP Data Center
      • CCNP Service Provider
      • CyberOps Professional
      • DevNet Professional
      • CCIE
    • مجازی سازی ، Cloud و Storage
      • VMware
      • HPE
      • EMC
      • بکاپ و مانیتورینگ شبکه
      • AWS
    • لینوکس
      • دوره های پایه و LPIC
      • سرویس های تخصصی لینوکس
      • سرویس های امنیتی لینوکس
      • بکاپ و مانیتورینگ
      • Embedded
      • هاستینگ
    • امنیت
      • fortinet
      • Splunk
      • GIAC Certified
      • Security Operations Center (SOC)
    • میکروتیک و وایرلس
    • جونیپر
    • تلفن های سانترال و VOIP
    • دواپس
  • برنامه نویسی و طراحی سایت
    • افزونه وردپرس
      • سئو و بهینه سازی
      • فروشگاهی (ووکامرس)
      • بکاپ و امنیت
      • صفحه ساز
      • آموزشی
      • افزونه های کاربردی
      • پشتیبانی و چت
      • ابزار های مدیریتی
      • تبلیغات و بازاریابی
      • فرم ساز
      • افزونه های گالری
      • افزونه های شبکه اجتماعی
      • افزونه های رزرو آنلاین و نوبت دهی
    • سایت های آماده
    • سئو و دیجیتال مارکتینگ
    • آموزش وردپرس
    • سرویس های Open Source
      • Vtiger CRM
      • ERP Odoo
      • کلاس آنلاین و ویدئو کنفرانس
    • پایتون (هوش مصنوعی و…)
    • Secure Coding
  • برق و الکترونیک
    • تعمیرات قطعات کامپیوتر و لب تاپ
    • تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات
    • تعمیرات پرینتر و لوازم اداری
    • تعمیرات تجهیزات شبکه
  • مدیریت
    • مدیریت فناوری اطلاعات
      • ISO/IEC 27001
      • ISC2 & ISACA Certification
      • ITIL
      • انستیتو دواپس
      • COBIT
      • PMBOK
      • SCRUM
    • مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری
    • استارتاپ
    • مدیریت اجرایی MBA
    • روانشناسی
      • روانشناسی بازار های مالی
      • انگیزشی
  • وبینار و کلاس آنلاین
    • سامانه LMS (مودل فارسی)
    • بیگ بلو باتن
    • سرویس ویدئو کنفرانس
اینجا شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

خدمات شبکه فراز نتورک > دانلود رایگان > پسیو شبکه > عیب یابی مشکلات حین بوت

عیب یابی مشکلات حین بوت

1401/11/24
ارسال شده توسط مهندس موسی رشوند
پسیو شبکه
عیب یابی مشکلات حین بوت

عیب یابی مشکلات حین بوت

بوت فرآیندی است که از زمان شروع شدن کامپیوتر شروع میشود تا زمانی که ما بتوانیم از کامپیوتر استفاده کنیم

  • بوت دو نوع است :
  1. بوت سرد : بوت سرد هنگامی است که قبل از آن کامپیوتر خاموش هستش
  2. بوت گرم : بوتی است که قبل از آن کامچیوتر روشن بوده مثل اینکه وقتی کامپیوتر روشن است آن را restart میکنیم

** بوت گرم هیچ آسیبی به کامپیوتر نمیزند ولی بوت سرد بدلیل اینکه اختلاف دما وجود دارد در قبل و بعد بوت آسیب اندکی به قطعات میزند

مراحل بوت سرد :

وقتی ما کامپیوتر را روشن میکنیم power supply سیم خاکستری است که ولتاژ 5 ولتی دارد که به آن میگوییم پاور good و پاور برق را به چیپ ست میدهد چیپ ست چک میکند اگر برق مناسب باشد پایه ریست cpu را روشن میکند وقتی این اتفاق افتاد پرازنده یک آدرس از حافه را اجرا میکند که اشاره به بایوس دارد

  • وظایف bios :
  1. بوت را مدیریت میکند
  2. رابط بین سخت افزار و نرم افزار های دیگر است مثل سیستم عامل و نرم افزار های کاربردی

بعد از بوت شدن اولین چیزی که اتفاق می افتد post هست که به معنی خودآزمایی در حین شروع هستش و مخفف power on self test است

در این فرایند خیلی از قطعات سیستم تست میشوند این تست برای این هست که اگر قطعه ای معیوب هستش سیستم قبل از بوت هشدار را بع ما بدهد تا مشکل را حل کنیم

** اگر قطعه معیوب باشد سیستم به ما هشدار میدهد و پایین صفحه هم به ما میگوید کلید f1 را بزنید

بایوس قسمتی دارد به نام boot loader که وظیفه load کردن سیستم عامل را بر عهده دارد

برای دیدن این قسمت کتمپیوتر را restart میکنیم و کلید f1 یا delete را فشار میدهیم

هارد به بخش های کوچکی به نام sector تقسیم شده و اولین سکتور. سکتور 0 نام دارد هر سکتور 512 بایت است mBR ئر این قسمت قرار داده میشود که اطلاعاتی در مورد پارتیشن ها درون خود دارد و هم مشخص میکند درایو active کدام درایو است

کلید های windows+x را میزنیم و وارد disk management میشویم و درایو اکتیو را مشاهده میکنیم

چند اصطلاح را باید بشناسید :

Active partition : پارتیشن فعال

System paetition : پارتیشنی که فایل های سیستم که بوت میشود در آن قرار دارد به طور معمول همان درایوی که اکتیو است سیستم نیز هست

Boot partition : پارتیشنی است که پوشه ویندوز در آن قرار دارد که علامت لوگو ویندوز روی آن وجود دارد

Boot manger می آید و boot configuration data ( bcd ) را چک میکند وقتی چک کرد یک برنامه ای load میشود به نام win load که در پارتیشن بوت است win load مدیریت را بر عهده میگیرد و ntoskernel را اجرا میکند که کرنل سیستم عامل است و در نهایت عملیات os initialization اجرا میشود

  • مراحل بوت گرم :

در بوت گرم کلیه مراحل بوت سرد اجرا میشودفقط عملیات post انجام نمیشود

**فرآیند عیب یابی مشکلات حین بوت :

مراحل عیب یابی :

  1. شناسایی عوامل انسانی :

در این مرحله کاربران خود سیستم مورد نظر را خراب میکنند

در این مرحله باید یک سری سوالاتی را بپرسیم

–آیا قبل از بروز مشکل سخت افزار یا نرم افزاری نصب کرده است؟

–نظر او در مورد خرابی چیست؟

–آیا مشکل دیگری نیز وجود دارد؟

–قبلا هم این مشکل را داشته است؟

–قبلا به تعمیرگاه دیگری مراجعه کرده اید؟

–آیا سیستم قبل از بروز مشکل پیغام خطای متنی یا صوتی داده است؟

**** معمولا کاربران خود را عامل خرابی نمیدانند ولی خیلی هوشمندانه سوالات خود را بپرسید

از روی گفته های کاربر تصمیم قطعی نگیرید و فقط از گفته های وی برای تشخیص عوامل انسانی استفاده کنید

  1. تشخیص اولیه :

در این مرحله بر اساس الگوریتم عیب یابی و پیغام های خطا و نتایج حاصل از diagnostic card به خرابی یکی از قطعات شک کنید

زیرا پیکربندی مربوط به قطعه دچار مشکل شده است و تنظیمات آن باید دوباره بررسی شوند یا قطعه به درستی متصل نشده و باید درست وصل شود یا خود قطعه یا کابل های مربوط به آن خراب است و باید تعویض شود

  1. کاهش محدوده خرابی :

در این مرحله شما تمام قطعاتی را که برای بوت شدن الزامی نیستند رو جدا میکنیم و این کار را تک به تک انجام میدهیم تا مشکل ما رفع شود

  1. جایگرینی دو سویه قطعات :

در این مرحله احتمال خرابی ram , cpu , power supply وجود دارد برای شناسایی قطعات معیوب آن هارا با قطعات یک سیستم سالم جایگزین میکنیم اگر با تعویض یکی از قطعات مشکل حل شد قطعه معیوب را درون سیستم سالم قرار دهید اگر سیستم با مشکل مواجه شد آن قطعه صد در صد خراب است

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تعویض power supply را برای سیستم های خراب و سالم انجام ندهید اگر دیدید پاور سیستم سالم را میزنیم به سیستم خراب و سیستم کار میکند نباید پاور سیستم خراب را به سیستم سالم بزنیم چون به قطعات آن آسیب میزنیم

نکات مهم برای عیب یابی سریع و موفق :

  1. ابتدا ساده ترین عوامل خرابی مانند وجود برق و اتصالات صحیح و سالم بودن کابل ها و تنظیمات را بررسی کنید
  2. تجربیات خود را مستند کنید
  3. از ابزار های سالم و با کیفیت استفاده کنید
  4. اگر برای حل مشکل راه حلی پیدا نکردید با همکاران خود مشورت کنید
  5. اگر برای عیب یابی در سیستم تغییراتی اعمال کردید و موفق نشدید مشکل را حل کنید تنظیمات را به حالت قبل برگردانید تا کار فرد متخصص دیگر سخت نشود

الگوریتم عیب یابی :

بررسی کنید آیا فن پاور و چراغ های آن روشن نمیشوند؟

بله در این صورت پاور یا کابل یا دکمه آن خراب شده و باید به وسیله مالتی متر آن ها را بررسی کنید

خیر در این صورت به مرحله بعدی بروید

آیا با وجود اینکه فن پاور کار میکند ماتیتور چیزی را روی صفحه نمایش نمیدهد وهیچ پیغام صوتی و تصویری نداریم؟

بله در این صورت مادربرد یا پردازنده یا پاور و یا بایوس خراب هستند پردازنده و مادربرد را بوسیله جایگزینی دو سویه تست کنید و بایوس را آپدیت کنید

خیر در این صورت به مرحله بعدی میرویم

ببینید آیا فن پاور کار میکند؟مانیتور تصویر دارد ولی سیستم در حین بوت متوقف میشود ولی هیچ پیام صوتی و متنی نداریم؟

بله در این صورت مشکل از بایوس است و باید آپدیت شود

آیا سیستم در حین بوت متوقف میشود و پیغام صوتی و متنی نشان میدهد؟

بله پس با توجه به پیغام صوتی و متنی متوجه میشویم که مشکل چیست

مراحل بوت طی میشود ولی در زمان load سیستم عامل و یا بعد از آن متوقف میشود

در این صورت یا ذخیره ساز ها دچار مشکل شده اند و یا توالی ذخیره ساز ها برای load سیستم عامل درست نیست و یا سیستم عامل خراب است

برای چک کردن و اطمینان از مشکل بالا در هنگام بوت شدن سیستم کلید f2 و یا delete را میزنیم

در قسمت boot سیستم چک میکنیم آیا نام هارد را مشاهده میکنیم یا نه اگر ندیدیم یعنی هارد خراب است

  • در مورد خرابی سیستم عامل دستورات زیر مفید هستند

Bootrec/FixMbr

Bootrec/FixBoot

Bootrec/RebuildBcd

 

برای اینکار وارد ماشین مجازی میشویم و dvd ویندوز را درون آن قرار میدهیم و وارد محیت boot ( restart ) میشویم

Boot را روی cd-rom قرارمیدهیم و سیستم را از روی cd-rom بوت میکنیم next را میزنیم و گزینه repair your computer را انتخاب میکنیم

 

گزینه troubleshoot را انتخاب میکنیم

 

در صفحه بعد گزینه commandprompt

 

حال دستورات بالا را در cmd وارد میکنیم سپس کامپیوتر را restart میکنیم تا تنظیمات اعمال شوند

 

System restore :

مثل snapshut یک image از سیستم ما میگیرد فقط فایل های اجرایی ما درون آن ذخیره میشوند و کاری به فایل های اسناد و … ما ندارد

این قابلیت تمام مشکلات نرم افزاری را حل میکند مثل ویروس و مشکل کانفیگ و…

برای انجام اینکار ما باید از قبل یک restore point ایجاد کرده باشیم برای اینکار در منو start عبارت restore رو تایپ میکنیم و گزینه create a restore point را انتخاب میکنیم

 

به طور پیش فرض برای درایو c روشن است

اگر خواستیم برای درایو دیگری تهیه کنیم باید روی configure کلیک کنیم و turn on system partition را روشن کنیم برای گرفتن restore دکمه create را میزنیم

و نام مناسبی برای آن انتخاب میکنیم

برای استفاده کردن از restore دو راه وجود دارد

راه اول رفتن به start و تایپ عبارت restore point و سپس رفتن به system restore

اما ممکن است به سیستم عامل خودمان دسترسی نداشته باشیم

در این شرایط وقتی از cd-dvd سیستم عامل خودمان را بوت میکنیم troubleshut را میزنیم و system restore را انتخاب میکنیم

سپس سیستم عامل را انتخاب و wizard مربوطه را طی میکنیم و restore مورد نظر را انتخاب میکنیم.

کد های صوتی :

زمانی که سیستمی در روند بوت دچار مشکل شده و نمیتواند به ما پیغامی بدهد به وسیله کد های صوتی مشکل مورد نظر را به ما اعلام میکند

** پیام های صوتی تو هر کامپیوتری متفاوت است و بستگی به نوع بایوس دارد و هر بایوسی کد های صوتی مختص خود را دارد

  • کد های صوتی bios phoenix مجموعه ای از صدا ها را در بر میگیرد که با یک وقفه از هم جدا میشوند

Phoenix bois beep codes

 

مقالات پیشنهادی

پک آموزشی ورود به دنیای شبکه (+Network)

آموزش سخت افزار و تجهیزات جانبی کامپیوتر (+A)

قبلی Active Directory Administrative Center (ADAC) چیست؟
بعدی Logging در تجهیزات سیسکو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

  • آفیس (136)
    • آموزش اکسس (8)
    • آموزش اکسل (26)
    • آموزش پاورپوینت (24)
    • آموزش ورد (24)
    • طراحی و مستندسازی شبکه (Visio) (50)
    • عمومی (4)
  • ایمیل سرور (25)
    • Exchange Server (2)
    • MDaemon (13)
    • کریو کانکت (8)
  • پسیو شبکه (12)
    • دکل های مخابراتی (9)
  • تعمیرات (231)
    • آیفون و دزدگیر اماکن (26)
    • الکترونیک (16)
    • تعمیرات پرینتر (16)
    • تعمیرات تجهیزات میکروتیک (8)
    • تعمیرات لپ تاپ (23)
    • تعمیرات لوازم جانبی کامپیوتر (7)
    • تعمیرات لوازم خانگی (34)
    • تعمیرات مانیتور و تلوزیون (14)
    • تعمیرات منابع تغذیه (پاور) (26)
    • تعمیرات موبایل و تبلت (13)
    • تعمیرات هارد ، فلش و استوریج (22)
    • مادربرد و کارت گرافیک (34)
  • تکنسین شبکه (Help Desk) (2)
  • سانترال (14)
  • سخت افزار (15)
    • پردازنده (1)
    • پرینتر و اسکنر (2)
    • لپ تاپ (4)
    • مادربورد (3)
    • مانیتور (2)
    • مودم و اکسس پوینت (1)
    • وب کم و دوربین دیجیتال (1)
  • سرویس های هاستینگ (230)
    • ClamAV (3)
    • CloudLinux (4)
    • cpanel (27)
    • DirectAdmin (76)
    • Imunify360 (2)
    • Kernelcare (2)
    • Kloxo (1)
    • LightTPD (1)
    • LiteSpeed (5)
    • Outgoing Spam Monitor (osm) (2)
    • Plesk (4)
    • SolusVM (2)
    • Varnish Cache (2)
    • Virtualizor (9)
    • Webmin (1)
    • WHM (1)
    • WHMCS (3)
    • آپاچی (1)
    • دیتا سنتر (59)
    • سرور (17)
    • سرویس های ابری (13)
    • نرم افزارهای ریموت دسکتاپ (5)
  • سیسکو (31)
  • طراحی وب سایت (8)
  • کلاس های آنلاین (227)
    • Cisco Webex (1)
    • Discord (1)
    • Google Meet (1)
    • Iomad (1)
    • Kaltura (1)
    • LiteCart (1)
    • Matrix (2)
    • OpenMeetings (1)
    • Slack (1)
    • ZOOM (1)
    • ادوب کانکت (64)
    • بیگ بلو باتن (50)
    • جیتسی (7)
    • راکت چت (چت سازمانی) (26)
    • رکورد فیلم آموزشی (2)
    • مودل فارسی (62)
  • گرافیک و انیمیشن (7)
  • لینوکس و یونیکس (170)
  • مانیتورینگ (18)
    • solarwinds (17)
  • مایکروسافت (70)
    • MCSE (39)
    • SCCM (3)
    • SCOM (1)
    • SQL Server (1)
    • شیرپوینت (2)
  • مجازی سازی شبکه (16)
    • Veeam (10)
    • VMware Esxi (4)
  • مدیریت و امنیت اطلاعات (7)
  • میکروتیک (113)
  • وب مستر (155)
    • آموزش HTML & CSS (41)
    • آموزش وردپرس (61)
    • ایمیل مارکتینگ (1)
    • بوت استرپ (6)
    • سئو (13)
    • کسب در آمد از اینترنت (12)
    • یوتیوب (18)
  • ویپ (2)
    • ایزابل (2)
  • ویتایگر CRM (36)
    • Odoo / Open ERP (1)
  • ویندوز (11)
    • ویندوز 10 (6)
    • ویندوز 11 (3)
    • ویندوز 7 (2)
هر گونه دخل و تصرف در محتوای آموزشی سایت فراز نتورک منع و پیگرد قانونی دارد، استفاده با ذکر منبع آزاد می باشد